- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De prijzen in supermarkten zijn in vergelijking met een jaar geleden met bijna 6% gestegen, zegt Test-Aankoop op basis van een analyse bij 3.000 producten.
“Een koppel dat vorig jaar gemiddeld 390 euro uitgaf in de supermarkt betaalt vandaag 413 euro voor dezelfde winkelmand”, zegt Julie Frère, woordvoerder van Test-Aankoop. Dat is goed voor een stijging van 5,9% in één jaar. Grondstoffen, energie, transport, verpakkingen… de stijgingen van de kosten zijn de voorbije maanden talrijk en zijn nu ook te voelen voor de consument. De consumentenorganisatie leidt dat af uit een analyse van 3.000 producten bij Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl. De productstijgingen waren in die periode niet dezelfde bij alle categorieën. Sommigen zagen maar een beperkte prijsstijging, zoals fruit (+1,9%), terwijl anderen de hoogte inschoten. Dat is het geval bij tomaten (+31,5%), pasta (+30,5%), frituurolie (+26,2%), toiletpapier en zakdoeken (+20%) en gemalen koffie (+18,6%). De gemiddelde prijs in de groentenafdeling steeg met 8,3%. Bij melkproducten bedraagt de stijging 7%. De situatie zal er in de komende maanden wellicht niet beter op worden. Dat geldt zelfs op langere termijn: de prijzen van voeding en energie zullen tot en met 2024 op “historische hoge niveaus” blijven, meldde de Wereldbank gisteren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?