- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Fédération Ho.Re.Ca Bruxelles heeft de Zweedse meubelketen Ikea maandag in gebreke gesteld wat betreft "het vertellen van de waarheid aan de consument omtrent de gehanteerde prijzen in de Ikea Restaurants en het zich loyaal gedragen ten opzichte van restauranthouders die hun voedingsmiddelen niet kunnen kopen tegen de prijzen die Ikea voor zijn maaltijden rekent". De volgende dag heeft Horeca Vlaanderen, in samenspraak met de Boerenbond en Horeca Wallonie deze keten gedagvaard wegens oneerlijke commerciële praktijken.
Ikea verklaart echter nog geen dagvaarding te hebben ontvangen, maar benadrukt dat de keten "absoluut niet de intentie heeft om de Horeca te schaden en niet met verlies verkoopt". De Fédération Ho.Re.Ca Bruxelles spreekt over sociale onverantwoordelijkheid en betreurt het dat mensen met een laag inkomen "ten prooi kunnen vallen aan een zeer profijtelijke verkoopstrategie." "Steaks verkopen voor 2,50 euro, waterzooi met kip voor 3,95 euro, mosselen voor 5 euro, dat kan niet kloppen!".
"Ikea is op de eerste plaats een woonwarenhuis, waar meubels en interieurartikelen worden verkocht. Wij hebben geen probleem met het feit dat Ikea ook een restaurant exploiteert. Wij kunnen echter niet tolereren dat zijn hun voeding als marketinginstrument gebruiken om de consument aan te trekken", verklaart Danny van Assche, gedelegeerd bestuurder van Horeca Vlaanderen.
In 2010 presenteerde Ikea een omzet van meer dan 600 miljoen euro in België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?