iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De producten van de categorie personal care ontsnappen niet aan de verschillende trends op het gebied van duurzaamheid die in de retailsector zijn losgebarsten. Vandaag kunnen we in de winkelrekken gewoon niet meer om de vermeldingen ‘bio’, ‘zero waste’, ‘0%’ (chemicaliën) of ‘vegan’ heen. We namen poolshoogte bij Colruyt, Carrefour en Delhaize.
Het aantal kleine producenten dat sinds een paar jaar uitpakt met producten voor verzorging of persoonlijke hygiëne onder het vaandel van duurzaamheid, valt amper nog te tellen. De giganten uit de sector volgen geleidelijk aan hun voorbeeld, wat bewijst dat deze strategie wel aanslaat. Zowel Unilever (met Love Beauty & Planet), Henkel (met Nature Box) als meer recentelijk ook L’Oréal (vooral met de Fructis shampoos van het merk Garnier) hebben vrijwel allemaal minstens één reeks producten ontwikkeld die meesurfen op de trends van ‘bio’, ‘zero waste’, ‘0%’ (parabenen, fenoxyethanol, enzovoort) of meer algemeen van ecologische verantwoordelijkheid.
Retailers zien vanop de eerste rij hoe de verschuiving in deze productcategorie zich voltrekt, en bevestigen de snelle evolutie. “Steeds meer merken ‘verduurzamen’ hun producten”, stelt Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt Group, vast. “Niet alleen op het vlak van verpakking, maar ook wat betreft de samenstelling van de producten zelf.” In dat opzicht verovert ook de ‘veganistische’ trend een plaatsje in het aanbod van persoonlijke verzorgingsproducten. “Algemeen is ‘vegan’ een element dat sterk terugkeert in de verwachtingen van onze klanten voor deze categorie”, vervolgt Nathalie Roisin. “Vooral dan bij de “meer geëngageerde” klanten van de Bio-Planet-winkels”, voegt zij eraan toe. “In die verkooppunten hebben we ongeveer 205 artikelen – van de 430 in verband met lichaamsverzorging – die het logo ‘vegan’ op de verpakking hebben staan. Maar het werkelijke aantal is moeilijk vast te stellen, omdat leveranciers dat niet noodzakelijk aangeven.” In andere winkels van de groep, Colruyt en OKay, ligt het aantal veganistische producten logisch gezien veel lager, al gaat het toch al snel om een twintigtal referenties. “We streven niet naar een 100% veganistisch aanbod voor Bio-Planet, maar we proberen zoveel mogelijk producten van dat type te hebben en we moedigen de leveranciers ook aan om het op de verpakking te vermelden als ze aan de criteria voldoen. Volgens ons zal ‘vegan’ de norm worden tegen 2025”, zo besluit de woordvoerster van Colruyt Group.
Bij Carrefour en Delhaize bevestigen ze de opkomst van de veganistische trend, al tonen zij zich nog wat voorzichtiger. “Carrefour legt vooral de nadruk op de aspecten ‘bio’, ‘0%’ van bepaalde chemische stoffen en ook ‘zero waste’, maar nog niet specifiek op ‘vegan’, al heeft dat indirect wel betrekking op veel artikelen”, verklaart Siryn Stambouli, woordvoerster van de Franse keten. “In de toekomst zal ‘vegan’ zich zeker verder ontwikkelen, maar op dit moment gaat het nog maar om een trend tussen een aantal andere, die er niet noodzakelijk sterker uitspringt.” Dezelfde geluiden horen we bij Delhaize. “Het gaat inderdaad om een trend en we zien wel dat een aantal internationale merken die ook volgen. Maar wat ons betreft, zien wij momenteel geen bijzonder sterke toename van veganistische producten in de personal care-afdeling”, besluit woordvoerster Karima Ghozzi
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?