- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Of ze nu hard of zacht waren, vers of bewerkt, afkomstig uit binnen- of buitenland, alle kazen hebben het afgelopen jaar in meer of mindere mate te lijden gehad onder een daling van de verkoop. Gondola ging op zoek naar het waarom.
Eind februari publiceerde marktonderzoeksbureau Nielsen zijn cijfers over de categorie kaas. Die bleken onthutsend: alle marktsegmenten kenden een terugloop (-4,9% in omzet, -6,6% in volume), met uitzondering van de snacks (+9,3% en +7,8%) en het minisegment tzatziki. Tot de opvallendste dalingen behoren die van de camembert (-13%, -11,4%), plattekaas (-10,3%, -10,7%) en mozzarella (-7,2%, -5,2%). Ook de smeerkaasmarkt kende een dip (-6,5%, -5,3%). Feta (-3,6%, -8,5%) deed het dan weer iets beter, alsook de harde kazen (-3,6%, -6,2%), zowel qua omzet als volume traditiegetrouw het zwaargewicht van de categorie. “2021 was niet zo goed als 2020”, bevestigt Karima Ghozzi, woordvoerster van Delhaize. “Wanneer we 2021 echter vergelijken met 2019, wat een ‘normaal’ jaar was, zien we een zeer aanzienlijke groei.” Hetzelfde is waar voor Carrefour België, dat voor 2021 een omzetstijging van 4,5% ten opzichte van 2019 meldt. Ook de cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK België, verzameld door het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), bevestigen deze indruk. In 2020 steeg het kaasverbruik thuis met 12%, waarna het vorig jaar weer met 3% terugliep. “Maar de gemiddelde thuisconsumptie van 12,4 kg per Belg in 2021 ligt nog steeds een pak hoger dan de 11,5 kg van 2019. Op jaarbasis kopen vrijwel alle gezinnen kaas, en dat doen ze zo’n 53 keer per jaar”, weet men bij VLAM.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?