- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De winst van vleeswaren- en maaltijdenproducent is in het eerste semester sterk gedaald, blijkt uit de halfjaarresultaten. De historisch hoge varkensvleesprijzen en de COVID-19-crisis breken het bedrijf zuur op.
De brutowinst (ebitda, de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van Ter Beke daalde met 75 procent in de eerste zes maanden van het jaar, van 24,9 naar 6,1 miljoen. De groep schat de totale impact van COVID-19 op het ebitda-resultaat van het eerste semester op ongeveer 5,1 miljoen euro, klinkt het. De omzet daalde met 0,7 procent vanwege de coronapandemie.
"Door de verschillende lockdownmaatregelen werd de groep, vooral in haar bereide gerechtendivisie, geconfronteerd met aanzienlijk lagere verkopen in het Foodservice-kanaal, waar met name haar Britse dochteronderneming KK Fine Foods Ltd een belangrijke positie inneemt, en in het volledige Europese retailkanaal waar de consumptie van bereide gerechten tijdelijk daalde", aldus Ter Beke in een persbericht.
Ook leidde de pandemie tot een belangrijke verhoging van de operationele kosten, die noodzakelijk waren om de continuïteit van de operaties en veilige werkomstandigheden voor de medewerkers van de groep in de verschillende fabrieken maximaal te kunnen verzekeren. Daarnaast "hadden de historisch hoge prijzen voor varkensvlees en de sterk stijgende prijzen voor kaas en andere ingrediënten een negatieve impact op de resultaten van het eerste semester, gezien deze stijgingen slechts met enige vertraging aan de klanten worden doorgerekend", aldus het bedrijf.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?