- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Naar jaarlijkse gewoonte nam consumentenorganisatie Test-Aankoop ook dit jaar de supermarktprijzen onder de loep. De uitslag? Colruyt blijft de prijsbreker bij uitstek, al krijgt het steeds meer concurrentie van Red Market en Leader Price. Albert Heijn wordt opnieuw iets duurder.
Merkproducten: Colruyt en Red Market aan elkaar gewaagd
Colruyt en Red Market (Delhaize Group) voeren opnieuw het klassement aan voor de merkproducten. Makro behoudt zijn tweede plaats, al groeit de kloof met de goedkoopste supermarkten. In 2012 bedroeg het verschil 2%, vorig jaar reeds 4%, vandaag is een klant er voor een volledig winkelmandje 5% meer kwijt dan bij Colruyt of Red Market. Albert Heijn zakt, na de grote sprong voorwaarts van afgelopen jaar, naar de vijfde plaats. De ranking wordt opnieuw gesloten door Smatch. Merkproducten zijn er maar liefst 25% duurder dan bij Colruyt of Red Market.
Eigen merken: Leader Price beent Colruyt bij
In tegenstelling tot voorgaande jaren, werden de prijzen voor het winkelmandje van de eersteprijsproducten (Everyday, ARO, Winny, ...) en dat van de huismerken (Carrefour, Spar, Delhaize, Boni, ... ), onder één noemer geanalyseerd, namelijk "eigen merken". Harddiscounters Aldi en Lidl maken immers geen onderscheid tussen de eersteprijsproducten en de huismerken, waardoor beide mandjes dezelfde producten bevatten.
De eersteprijsproducten van Colruyt prijken wederom bovenaan de lijst, maar ook hier gaat het om een gedeelde eerste plaats, namelijk met Leader Price. Opvallend is vooral dat het aanbod van Aldi en Lidl nog vóór de goedkoopste eersteprijsproducten van Match en Smatch strandt. Binnen de Delhaize-groep werden vooral de huismerken aanzienlijk goedkoper ten opzichte van vorig jaar.
Gecombineerd mandje: Colruyt op 1, AH zakt terug
In de praktijk kopen de meeste consumenten echter een combinatie van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken. Daarom stelt Test-Aankoop eveneens een ranking op voor een gecombineerd winkelmandje. De lijst wordt opnieuw aangevoerd door Colruyt, gevolgd door concurrent Red Market met vier indexpunten verschil. Albert Heijn, vorig jaar nog op de tweede plaats, wordt iets duurder en zakt daarmee terug naar de vierde plaats. Match en Smatch sluiten ook hier de ranking. Het gemixte mandje komt er tot 25 % duurder uit dan bij Colruyt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?