Test Aankoop heeft de vele acties die supermarkten organiseren ten voordele van de koopkracht onderzocht. De resultaten zijn niet erg vleiend voor sommige retailers, al heeft de analyse alleen betrekking op online verkochte producten, wat slechts een beperkt deel is van de verkoop.

De ‘Kleine Leeuwtjes’ bij Delhaize, het ‘Merkenfestival’ bij Colruyt, ‘1.000 producten aan minder dan 1 euro’ bij Carrefour, ‘Meer dan 1.000 producten, 2e gratis’’ bij Albert Heijn… De laatste maanden zijn er tal van promotieacties geweest bij de Belgische supermarkten, die zich moesten positioneren in een moeilijke economische context die wordt beïnvloed door een sterk toenemende inflatie. Bijna allemaal zijn ze deze communicatie- en marketingstrijd aangegaan, met wisselend succes... Test Aankoop trok op onderzoek uit en bestudeerde de door supermarkten aangeboden online promoties en wat blijkt? "Lang niet alle beloftes worden nagekomen. Bovendien zijn niet alle acties transparant", klinkt het. Al moet die conclusie wel met een korrel zout genomen worden, aangezien het enkel gaat om de online promo's, die slechts betrekking hebben op een beperkt deel van de verkoop van retailers.

“Carrefour spreekt bijvoorbeeld van ‘Tot 1.000 producten voor minder dan 1 euro’, maar op hun website zijn er maar 347 te vinden. 104 daarvan zijn bovendien onbeschikbaar”, stelt Test Aankoop verbijsterd. De consumentenorganisatie deed ook een prijsvergelijking van 36 producten, die aantoont dat de referenties vóór de actie al minder dan 1 euro kostten. “Carrefour heeft voor haar actie geen enkel product goedkoper gemaakt, integendeel, Test Aankoop ontdekte dat 11 producten zelfs stegen in prijs!”, reageert de organisatie. Ook andere acties kloppen niet volgens Test Aankoop. “De belofte is om 100 producten in prijs te bevriezen gedurende 100 dagen, maar wie gaat kijken vindt er maar 58. En daarvan zijn er online alvast 28 onbeschikbaar.”

Ook Albert Heijn en Delhaize werden niet gespaard. Volgens Test Aankoop blijk de ‘Meer dan 1.000 producten, 2e gratis’ online maar om 53 producten te gaan. “Voor slechts 36 producten blijkt er ook effectief een 2e gratis aan gekoppeld te zijn. Voor de andere producten gaat het om kleinere kortingen”, klinkt het. Wat Delhaize betreft betreurt de consumentenorganisatie dat de retailer de voordelen van zijn SuperPlus-kaart wil “optimaliseren”. Een aanpassing die "niet erg transparant" is en die de koopkracht van veel huishoudens negatief dreigt te beïnvloeden, zo hekelt zij.

Goede voorbeelden

Volgens de studie zijn er ook goede leerlingen in de klas. Daarbij verwijst Test Aankoop onder meer naar de Kleine Leeuwtjes-actie van Delhaize, waarbij de prijs van een bepaald aantal producten effectief werd verlaagd, bevestigt de organisatie. Nog een goed voorbeeld? Het Merkenfestival bij Colruyt, dat het op het eerste gezicht correct speelt.

“Het is heel belangrijk om in deze onzekere tijden consumenten correct te informeren over acties en kortingen”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Test Aankoop. “Mensen zijn op zoek naar manieren om hun rekeningen te drukken, bijvoorbeeld door goedkoper te gaan winkelen, maar met valse promo’s en misleidende informatie wordt die taak hen erg moeilijk gemaakt. We vragen daarom aan alle supermarktketens om altijd juiste informatie mee te geven en we zullen ook de Economische Inspectie op de hoogte brengen van de valse acties die we in ons onderzoek zijn tegengekomen.  Vanzelfsprekend hebben wij ook Carrefour en Albert Heijn hierover gecontacteerd .”

Retailers niet te spreken over studie

Aangezien het onderzoek zich enkel focust op de online promoties van retailers, kon de studie van Test Aankoop op heel wat reacties rekenen. "Test Aankoop onderzocht enkel de online promoties,  terwijl meer dan 95% van onze verkoop in de winkel plaatsvindt", reageert Carrefour. "Hun bevindingen gelden dus slechts voor minder dan 5% van ons assortiment. Bovendien is het online-aanbod tijdelijk verminderd als gevolg van structurele veranderingen in ons e-commerce-distributiecentrum. Daarom hebben wij in ons persbericht duidelijk gesteld: 'Het aantal producten kan variëren, afhankelijk van de grootte van de winkel.' Dit geldt uiteraard ook voor het online assortiment. Tenslotte hebben wij in de actie die zij nu bekritiseren, nooit beweerd dat wij de prijzen hebben verlaagd of bevroren. Wij hebben alleen de aandacht gevestigd op 1.000 producten die minder dan een euro kosten. Het gaat erom consumenten te helpen keuzes te maken om hun budget beter te beheren."