Comeos
Op 16 oktober reikt de handelsfederatie Comeos in de Kinepolis in Brussel de Prix Mercure uit, die al meer dan 35 jaar innovatie in de handel bekroont. Het wordt een van de 10 winnaars die al werden geselecteerd door de jury van zeven handelsexperts, voorgezeten door professor Gino Van Ossel (Vlerick Business School).
Gino Van Ossel, die de 10 winnaars voorstelde, prees het commerciële en retailkarakter van de innovatie die de finalisten van dit jaar in de verf zetten: “Dit is een editie waar andere retailers nog meer van kunnen profiteren. Dit jaar ligt de nadruk niet te veel op innovaties die te maken hebben met technologische of digitale optimalisatie, waarvoor grote R&D-teams nodig zijn. In plaats daarvan zien we een verschuiving naar intelligente innovaties op het gebied van communicatie, bedrijfsmodellen, diensten, productassortimenten en merkbeleving, vaak gekoppeld aan thema's als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Elk van de 10 winnaars heeft een manier gevonden om met zijn eigen aanpak een verschil te maken in de retailsector in deze uitdagende tijden.”
Wie zijn de 10 winnaars van de Mercure 2024 Prijs? We presenteren ze in alfabetische volgorde.
A.S.Aventure: Care & Repair, als wandelschoenen echt een stapje verder gaan...
In 2022 startte A.S.Adventure met een eigen hersteldienst voor wandelschoenen. Twee medewerkers werden schoenmakers en repareerden vorig jaar meer dan 2.500 paar wandelschoenen in hun Care & Repair centrum. Met deze extra service wil A.S.Adventure consumenten niet alleen aanmoedigen om voor kwaliteitsproducten te kiezen, maar hen ook overtuigen om de levensduur van hun producten te verlengen door middel van onderhoud en reparatie.
Delhaize: Wonderfood Adventure, de ultieme merkervaring
In april organiseerde Delhaize voor de eerste keer Wonderfood Adventure, een gloednieuw foodfestival met als doel alle Belgen, jong en oud, te inspireren en te informeren over alles wat met gezond en duurzaam eten te maken heeft. In een gigantische keuken van 11.000 m² konden meer dan 10.000 bezoekers deelnemen aan leuke, leerrijke en interactieve workshops, nieuwe smaken ontdekken en de nieuwste innovaties leren kennen. Dankzij dit initiatief slaagde Delhaize erin om de merkbeleving naar een volledig nieuw niveau te tillen. Lees hier ons artikel over dit initiatief.
JBC Opnieuw: de eerste Belgische retailer met een eigen tweedehandswinkel
In maart van dit jaar opende JBC zijn eerste tweedehandswinkel in Olen. Het Belgische familiebedrijf heeft hiervoor een compleet ecosysteem opgezet. Om kwaliteit te garanderen wordt alleen baby- en kinderkleding van JBC, CKS en fred + ginger tweedehands verkocht. Deze items worden opgehaald bij JBC-winkels. Deze goed uitgevoerde tweedehandsstrategie heeft een positief effect op de klantenbinding, het aantrekken van nieuwe klanten en het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Het is een solide fysiek antwoord op de vele online tweedehands alternatieven, die over het algemeen complexer zijn. Lees hier ons artikel over dit initiatief.
Mic Mac Minuscule, tweedehands geboortelijsten
Mic Mac Minuscule wil zijn tweedehands geboortelijsten een boost geven en ze aanvaardbaar maken als cadeau. Het bedrijf adviseert jonge ouders thuis en zoekt een reeks tweedehands artikelen die bij hun smaak passen. Na een opfrisbeurt en een kwaliteits- en veiligheidscontrole verschijnt alles op een online cadeaulijst. Wetende dat de ecologische voetafdruk van een geboortelijst met tweedehands artikelen 90% lager is dan die van een lijst met nieuwe artikelen, wordt de impact van deze schaalvergroting snel duidelijk.
Standaard Boekhandel sluit zich aan bij de #booktok-trend met hoeken voor jongvolwassenen
Wie zegt dat jongeren geen boeken meer lezen? Standaard Boekhandel bewijst het tegendeel met de Young Adult corner in haar winkels in Leuven en Gent. De corners zijn volledig afgestemd op de jonge doelgroep, zowel qua aanbod als qua winkelbeleving. De retailer toont zijn flexibiliteit door snel en doortastend in te spelen op de #booktok-trend die al een tijdje populair is bij jongeren op TikTok en Instagram. Lees ons volledige verslag over het nieuwe concept van de winkel.
Van Eccelpoel: hoe een terugkeer naar de basis heel innovatief kan zijn
Van Eccelpoel laat als geen ander zien hoe je als familiebedrijf al meer dan 75 jaar relevant en eigentijds blijft. De familiekruidenierswinkel is uitgegroeid tot een moderne vers(super)markt waar kwaliteit, vakmanschap en enthousiasme centraal staan. Innovatie zie je terug in de indeling van de winkels, het assortiment, aanvullende diensten en de manier van communiceren. Bekijk de fotoreportage van Gondola Magazine over dit Alvo-filiaal afgelopen mei.
Victoria Benelux, Directe Verkoop 2.0
Ook in België slaat de Direct Selling sector nieuwe wegen in. Victoria, marktleider in directe verkoop van juwelen, ontwikkelde My Victoria, een tool waarmee aanwezigen hun juwelenbestellingen tijdens homeparty's volledig digitaal kunnen plaatsen. Zo wordt bestellen eenvoudiger en komt er meer tijd vrij voor de adviseur ter plaatse om de aanwezigen advies te geven.
WelloPet, waar dierverzorging en detailhandel elkaar 24/7 ontmoeten
WelloPet laat zien dat er veel synergieën mogelijk zijn tussen de detailhandel en andere sectoren. Dit Pet Health Centre combineert zorg en gezondheid voor huisdieren met de basisprincipes van de detailhandel. De winkels combineren gezondheidsdiensten, medicijnen en voeding voor honden en katten onder één dak. Dit jaar opende WelloPet zijn vijfde winkel in Sint-Denijs-Westrem.
WONDR Care bereikt de onbereikbare doelgroep
De twee openingen van de WONDR Care flagships in Gent en Antwerpen resulteerden elk in lange rijen voor de ingang. Het geheim van het succes van deze gezonde huidverzorgingsproducten? Een marketingaanpak gericht op een jonge doelgroep, met producten die goed zijn voor zowel het milieu als het lichaam.
ZEB: een boodschap van eigenwaarde voor algemeen gebruik
Met de eigenwaardecampagne laat ZEB zien dat retailers een krachtig middel zijn om positieve boodschappen met impact over te brengen. De campagne werd in het voorjaar gelanceerd met als doel het zelfbeeld van jongvolwassenen, van wie 4 op de 10 zich ongemakkelijk voelen met hun lichaam, te verbeteren. Klanten werden beloond met kortingen gekoppeld aan speciale “eigenwaardecodes”.