Tijdens overgangsperiode test Cru gepersonaliseerde leveringen in Wijnegem
De Cru-winkel in Wijnegem heeft definitief zijn deuren gesloten en wordt op 21 februari vervangen door een nieuw filiaal op de Antwerpse Groenplaats. In de tussentijd kunnen klanten terecht in Wijnegem om Cru-bestellingen af te halen of thuis te laten leveren.
Midden vorig jaar kondigden we al aan dat Cru zijn deuren zou openen op de Antwerpse Groenplaats, maar sinds vorige week is ook de officiële openingsdatum bekend. Op 21 februari zal de nieuwe vestiging namelijk zijn deuren openen, al gaat dat wel ten koste van het filiaal in Wijnegem. Dat sloot gisteren zijn deuren.
Een overgangsperiode van 7 weken
Tussen de sluiting van Wijnegem en de opening van de belevingsmarkt op de Groenplaats zitten maar liefst 7 weken. Belevingsmanager Didier Vanghendt legt uit waarom: “We zijn nog volop bezig om het pand op de Groenplaats om te vormen tot een echte overdekte markt. We recupereren bovendien enkele grote meubelen uit Wijnegem, zoals de koeltoog, de broodoven en het koffiemeubel. Dat vraagt wat tijd. Vandaar dat onze klanten het een maand zonder fysieke Cru moeten doen. Maar we gaan dat compenseren met een feestelijke opening.”
Afhalen of thuislevering
Om die overgangsperiode te compenseren, zocht Cru naar een oplossing. Daarom kunnen klanten sinds gisteren hun boodschappenlijstje met Cru-producten eenvoudig via e-mail of telefoon doorgeven. “Aangezien de overgangsperiode bijna twee maanden duurt, moeten we onze klanten wel een tijdelijke oplossing aanbieden”, vertelt Silja Decock, woordvoerster bij Colruyt Group, aan Gondola. “Het gaat daarbij om een test die zich specifiek richt op ons bestaand cliënteel dat al vertrouwd is met ons assortiment en dat dus weet dat ons gamma dagelijks verandert naargelang de voorraad en het seizoen. Cru is bovendien een versmarkt, wat betekent dat het contact met de klanten persoonlijker is. Daarom kunnen klanten voortaan bestellingen plaatsen via telefoon of mail. Op die manier kan de klant bijvoorbeeld aan het Cru-team dat zijn bestellingen verzorgt, vragen welke vis er op dat moment beschikbaar is, en kan hij tegelijk ook advies krijgen over wat hij nog op zijn bord kan toveren. Van zodra de bestelling geplaatst en bevestigd is door de klant, kan een medewerker van Cru de bestelling voorbereiden en kan de klant tussen twee leveropties kiezen: ofwel kan hij het zelf komen afhalen in het huidige pand in Wijnegem ofwel wordt de bestelling via het boodschappenplatform Apporto aan huis geleverd. In het laatste geval zal de Cru-medewerker zelf een boodschapper uit de buurt uitzoeken.” De levering aan huis is mogelijk binnen een straal van 10 tot 15km rond de winkel in Wijnegem. Ter herinnering, particulieren die in de buurt wonen, kunnen via de Apporto-app bestellingen aan huis leveren in ruil voor een kleine vergoeding.
Meer mogelijkheden
Dat Colruyt Group ervoor koos om zijn winkel in Wijnegem te vervangen door eentje op de Groenplaats is niet zonder reden. Het nieuwe pand op de Antwerpse Groenplaats biedt volgens de groep immers veel potentieel. Dat zegt ook Jo Spiegeleer, business unit manager van Cru: “We zijn ervan overtuigd dat we op de Groenplaats nog meer klanten kunnen bereiken dan in Wijnegem. Een centrale locatie in de stad met veel passage is ideaal voor een winkelconcept zoals Cru. Dat merkten we de voorbije twee jaar op de Kouter in Gent. Daar rekenen we niet alleen buurtbewoners tot onze vaste klanten, maar ook heel wat dagjesmensen en mensen van net buiten de stad.” Ook in Antwerpen kunnen vanaf februari dus nog meer mensen kennismaken met de belevingsmarkt van Cru.