Publireportage Too Good To Go viert 1 jaar kijken, ruiken en proeven tegen voedselverspilling
Too Good To Go
Too Good To Go
De campagne ‘Kijk, ruik, proef’ van Too Good To Go loopt als een trein. Na één jaar maakt Impact Manager Sien Van den broeke de balans op van de campagne en het partnerschap met Colruyt Group. En die balans helt ruimschoots positief over in de strijd tegen voedselverspilling.
Dit najaar viert de campagne ‘Kijk, ruik, proef’ van Too Good To Go haar eerste verjaardag. Tijd om de balans op te maken. Too Good To Go, de app die de voedselverspilling een halt wil toeroepen, steunt met de campagne op drie pijlers. “Speerpunt is het label ‘Kijk, ruik, proef’ op producten met een Ten Minste Houdbaar Tot-datum op de verpakking”, vertelt Sien Van den broeke van Too Good To Go. “Daarmee sporen we de consumenten aan om te vertrouwen op hun zintuigen als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Heel wat voedingsproducten blijven immers langer goed dan we denken, maar driekwart van de Belgen kende voor de lancering van de campagne het verschil tussen de verschillende houdbaarheidsdata niet. Daarom werken we ondertussen met bijna 30 partners samen om het ‘Kijk, ruik, proef’-label op THT-producten aan te brengen, waaronder Colruyt Group, Joyvalle en Nestlé.”
De tweede pijler is gericht op communicatie, zowel op de winkelvloer als via diverse onlinekanalen om het bewustzijn omtrent houdbaarheidsdata te vergroten. “Om de impact van onze campagne te meten, hebben we een enquête die peilt naar de bekendheid van het label gehouden”, zegt Sien Van den broeke. “In september volgt een tweede enquête en ook nog dit najaar volgt een rapport over de impact van de campagne.”
Daarnaast kijkt Too Good To Go ook naar het bredere kader. “We helpen de producenten om hun houdbaarheidsdata te harmoniseren, en om waar mogelijk THT te gebruiken. Dat betekent dat het product nog een tijd na de houdbaarheidsdatum goed blijft als het correct bewaard wordt”, legt Sien Van den broeke uit. “Onder meer Danone is in dit verhaal gestapt door de Te Gebruiken Tot-datum op yoghurtverpakkingen te vervangen door een Ten Minste Houdbaar Tot-datum. Dat is belangrijk, want zowat de helft van de weggegooide yoghurtjes zit ongeopend in de verpakking. Voor de producenten gaat het om een kleine aanpassing van de verpakking, voor de voedselverspilling betekent het een wereld van verschil.”
Ook Colruyt Group is een kostbare partner in de ‘Kijk, ruik, proef’-campagne van Too Good To Go. “Colruyt is een ideale partner omdat de winkelketen zelf inzet op duurzaamheid. Bovendien is het interessant dat Colruyt de eigen merken meeneemt in deze samenwerking, want die hebben een groot aandeel in het assortiment van de supermarkt”, verklaart Van den broeke.
Stefan Goethaert, directeur bij Colruyt Group vult aan: “Colruyt Group is heel bewust bezig met het tegengaan van voedselverspilling in onze winkels zelf, en het sensibiliseren van onze klanten om thuis niet onnodig producten weg te gooien. Voor ons is deze samenwerking een extra manier om dat engagement kracht bij te zetten en past dit binnen onze maatschappelijke meerwaarde die we als retailer kunnen bieden. De verpakkingen van het zuivelassortiment van onze eigen merken pakken we nu stapsgewijs aan en we zitten samen met Too Good To Go om toekomstige stappen te bekijken.”
Dat de campagne mede door het partnerschap met Colruyt nu al een succes is, blijkt uit eenvoudige cijfers. “We zijn de campagne gestart met 70 typeproducten, goed voor een half miljoen producten in de winkelrekken. Ondertussen zitten we al aan 240 SKU’s en drie miljoen voedingsmiddelen. Dat is een resultaat waar we met Too Good To Go enorm trots op zijn”, vertelt Sien Van den Broeke. “Maar we hopen natuurlijk dat nog meer merken en winkels op de kar springen, zodat we het label ‘Kijk, ruik, proef’ nog breder kunnen verspreiden. Want de strijd tegen voedselverspilling voeren we samen.”
Interesse in deze campagne van Too Good To Go? Neem dan contact op met Sien Van den broeke via svandenbroeke@toogoodtogo.be
www.toogoodtogo.be
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?