- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 De eindejaarsperiode kondigt zich naar gewoonte weer druk aan voor de sector. De merken brengen hun marketingplannen in stelling waarmee ze de consumenten willen verleiden, terwijl de retailmanagers de rode loper uitrollen voor de feestproducten, waaronder uiteraard de traditionele foie gras, kreeft en kerststronk. Maar er is meer… Gondola ontwaarde vijf trends die het in 2019 goed zullen doen, en de jaren daarna waarschijnlijk nog beter…
Elke dinsdag stellen we een nieuwe eindejaarstrend voor. Beginnen doen we met: vieren zonder vlees of dierlijke producten.
Bij onze retailers liggen steeds meer vegetarische en vegan producten in de rekken. Deze trend zou minder dan 1% van de consumenten aanbelangen, maar alle categorieën voelen de invloed van dit ‘nieuwe publiek’. Op dit ogenblik beschikken we voor de Belgische markt nog niet over cijfers wat betreft deze nieuwe evolutie, maar in Frankrijk zou dit soort producten in 2018 goed zijn geweest voor een totaal van 380 miljoen euro, een groei van 24%. En dan hebben we het bijvoorbeeld over iconische merken als SoFine, bekend van zijn kaasblokjes, dat zijn aanbod verruimt met 100% plantaardige zalm. Of nog Maître Olivier, gespecialiseerd in slaatjes en vegan aperitiefhapjes, dat voor eindejaar een format met 15 vegan hapjes op basis van pastinaak, rode biet en bospaddenstoelen op de markt brengt. Groenten onder al hun vormen zouden het goed moeten doen op de feesttafel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?