- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bedrijfsleiders uit België, Nederland en Luxemburg kwamen op 10 november samen op de jaarlijkse Gondola Gala, het exclusieve event voor meer dan 300 topmanagers uit de retail en consumptiesector. Daar werd het sentiment van de aanwezige bedrijfsleiders gepolst voor het toekomstig jaar 2023.
Bijna de helft van de deelnemers (48%) verwacht een positieve groei (in waarde) tussen 0 en 5%, terwijl meer dan de helft (58%) een terugval verwacht van de non-foodretail, tussen 0 en -10%. De logistieke problemen lijken de wereld nog niet uit voor 2023, volgens de topmanagers voelen die minstens even erg aan als in 2022.
Binnen het kader van het debat, een unieke samenwerking tussen WWF en Gondola, werd ook gepolst naar de economische impact van de biodiversiteit. In september 2022 kondigde WWF aan dat de biodiversiteit wereldwijd met 69% was gekrompen sinds 1970…wat ook al geen rooskleurig referentiejaar was (zowat 100 jaar na de industriële revolutie). 31% van de deelnemers ervaart deze teloorgang als zeer dramatisch voor de retail en consumptie industrie, terwijl 64% dit als een potentieel probleem ziet op korte termijn.
Tot slot verwachten noch de retailers, noch de leveranciers dat de relatie tussen hen beter wordt in 2023.
De sentimenten van de top managers zullen aan de realiteit en extrapolaties worden gepolst tijdens Economic Expectations op 16 februari 2023. Tijdens deze bijeenkomst delen experts van Nielsen, GfK, KBC & De Nationale Bank exclusieve data en inzichten om 2023 aan te vangen. Schrijf u hier in voor Economic Expectations*.
*deze sessie is gratis voor leden van Gondola Society
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?