- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Slechts vijf brouwerijen in België kunnen aanspraak maken op de sterk begeerde titel “trappist”. Door het gezag van die benaming is de vraag naar trappist zo groot dat niet alle brouwerijen hun producten in de retail kunnen aanbieden.
De trappisten zijn onmiskenbaar een van de kroonjuwelen van de Belgische gastronomie. Westvleteren, dat in wedstrijden werd bekroond met de titel “beste bier ter wereld”, is gewoon niet verkrijgbaar in de retail, en zelfs niet in de horeca. Het bier is enkel beschikbaar via de website van de abdij, en dan nog: uitsluitend voor particulieren, op bepaalde tijdstippen en meestal af te halen in de abdij, gelegen in West-Vlaanderen. Ook Orval, dat in grotere hoeveelheden wordt geproduceerd dan Westvleteren, vind je zelden in de retail. “De vraag is duidelijk hoger dan het aanbod, en daarom kiezen wij ervoor om niet te veel te communiceren”, aldus Philippe Henroz, algemeen directeur van brouwerij Orval. “Wij willen niet nog meer aandacht vestigen op ons product.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?