Uber stopt in juni met zijn expresleveringsdienst UberRush. Deze dienst werd in 2014 gelanceerd, maar kwam nooit echt van de grond, in tegenstelling tot de maaltijdleveringsdienst UberEats. De stopzetting van de koerierdienst is voor de e-commerce een belangrijke factor. Een paar jaar geleden voorspelden een aantal goeroes de ‘uberificatie’ van de thuisleveringen. Het lijkt nu zeer onwaarschijnlijk dat deze zich zal voltrekken.
UberRush is een platform waarbij particulieren bij bedrijven en winkels pakjes ophalen en snel op een ander adres afleveren. Het startte in 2014 in Manhattan en werd een jaar later naar San Francisco en Chicago uitgebreid. Het was vooral bedoeld om winkels en lokale webshops toe te laten om ‘sameday’ thuisleveringen aan te bieden. Het werd geen groot succes, behalve voor het bezorgen van maaltijden voor restaurants. Die optie werd vorig jaar geschrapt en de restaurants werd gevraagd om over te stappen naar UberEats. De koerierdienst als dusdanig werd nooit uitgebreid buiten de drie steden.
Uber bevestigde de stopzetting van UberRush aan de Amerikaanse pers. Het bedrijf zegt geleerd te hebben uit de fouten en deze lessen toe te passen bij UberEats, dat volgens een ander businessmodel werkt. Die dienst wordt inmiddels in 200 steden wereldwijd aangeboden. Meer dan 100.000 restaurants zijn aangesloten.
UberRush was onder andere bedoeld om de chauffeurs van zijn taxidienst meer werk te bezorgen of ritten met passagiers en pakjes te combineren. Maar de leveringen kunnen ook te voet of met de fiets gebeuren. Blijkbaar was die mix te moeilijk om te beheren. Verder dan New York, San Francisco en Chicago geraakte UberRush niet.
Volgens The Wall Street Journal wil Uber binnenkort naar de beurs. Minder belovende projecten of verlieslatende randactiviteiten worden daarom afgevoerd, zegt de krant. Dus moest UberRush sneuvelen.
‘Uberificatie’ pakjesdiensten gaat niet door
Dat UberRush stopt, lijkt in deze context logisch. Maar de draagwijdte van het nieuws kan niet onderschat worden. Enkele jaren geleden leek het erop dat de e-shoppers in toenemende mate Sameday-leveringen zouden vragen, wat een zeer dure leveringsoptie is. Om deze goedkoper te kunnen organiseren, werden verschillende initiatieven gelanceerd die kaderen in de ‘deeleconomie’: particulieren zouden de pakjes brengen. Naast UberRush werden diensten gelanceerd zoals PostMates en Shyp, in het VK Shutl, of, dichter bij ons, bringr van bpost.
Al deze initiatieven komen echter niet goed van de grond. Shyp is inmiddels enkele dagen geleden gestopt. PostMates is nog steeds verlieslatend en kan het enkel nog redden dankzij het leveren van maaltijden. Omdat Uber over heel veel financiële middelen beschikt en de pakjesdienst kon combineren met zijn taxidienst, werd ervan uitgegaan dat UberRush wél een succes zou worden, in een wereld van e-commerce waar ‘the winner takes it all’. Sommige ‘experten’ verwachtten dat UberRush zou leiden tot een ‘uberificatie’ van de pakjesdiensten wereldwijd en dat de gevestigde pakjesbedrijven hierdoor marktaandelen zouden verliezen. Dat zal zich dus niet voltrekken.