- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
FMCG-gigant Unilever maakt bijna 1 miljard euro vrij in de strijd tegen het coronavirus. Daarbij schenkt het onder meer 100 miljoen euro aan gratis producten weg aan gezondheidsorganisaties, waarborgt het bedrijf het loon van zijn werknemers en geeft het financiële steun aan klanten en leveranciers.
“Als ’s werelds grootste zeepproducent, hebben we de verantwoordelijkheid om te helpen. Het is onze sociale, medische en morele plicht om zeep wereldwijd beter toegankelijk te maken." Zo kondigt Alan Jope, CEO van Unilever, de maatregelen aan die het bedrijf wil nemen om de strijd tegen het coronavirus op te trekken. Concreet maakt het bedrijf bijna 1 miljard euro vrij om het virus de kiem in te smoren. Daarbij steunt het bedrijf zowel klanten, gezondheidsorganisaties, medewerkers als leveranciers.
De eerste maatregel die het bedrijf neemt? Voor maar liefst 100 miljoen euro aan eigen producten wegschenken aan gezondheidsorganisaties. Daarbij gaat het onder meer om gratis zeep, ontsmettingsmiddel, bleekmiddel en voedsel. De helft van het bedrag gaat rechtstreeks naar het COVID-actieplatform van het World Economic Forum, die wereldwijde gezondheidsorganisaties en –agentschappen ondersteunt bij hun strijd tegen het virus. De andere helft werd vrijgemaakt voor nationale gezondheidsinstellingen en ngo’s.
Daarnaast voorziet Unilever nog eens 500 miljoen euro vrij voor zijn klanten en leveranciers om hun in hun levensonderhoud te voorzien. Concreet zal het bedrijf zijn meest kwetsbare kleine en middelgrote leveranciers vroegtijdig betalen. Daarnaast zal het ook meer kredieten verlenen aan enkele kleinschalige retailklanten die afhankelijk zijn van Unilever. Op die manier hoopt Unilever te voorkomen dat zij banen moeten schrappen.
Tot slot dacht de FMCG-gigant ook aan zijn eigen werknemers, die trouwens nu de prioriteit zijn, zo benadrukt Alan Jope. “We zullen hen tot drie maanden lang beschermen tegen plotselinge loonsverlagingen als gevolg van marktverstoringen of het niet kunnen uitvoeren van hun werk”, verduidelijkt hij, terwijl hij eraan toevoegt dat dit geldt voor medewerkers die niet gedekt zijn door de overheid of door hun directe werkgever, in het geval van onderaannemers.
“Iedereen zal actie moeten ondernemen om deze crisis te overwinnen. Maar wij zijn alvast bereid om onze rol op te nemen en samen de strijd aan te gaan”, besluit de topman.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?