- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
XTC World Innovation belichtte in het kader van de voedselbeurs SIAL de toekomst van het voedselaanbod. Het bureau verkende twee toekomstscenario’s: Living Food en Food Building. Volgens XTC gaat het om signalen van verandering die weliswaar nog zwak zijn, maar zeker zullen opbloeien. Deze zijn te waar te nemen uit revolutionaire innovaites die een grote invloed zouden kunnen hebben op de markten van morgen.
De consument wilde vroeger gerustgesteld worden door conserveringstechnieken waardoor het voedsel geprepareerd werd om te kunnen worden geconserveerd. Tegenwoordig lijkt hij vooral geïnteresseerd te zijn in het “bederfelijke product” (ofwel “het levende”), vanwege de actieve elementen als melkgist, biodynamische wijnen, enz. Bestuiving, bacteriële gisting, stamcellen en nano-ingrediënten zijn nieuwe mythes die geïnterpreteerd moeten worden in termen van voeding.
De huidige consument wil de producten begrijpen en zich vergewissen van wat hij eet. Dat is een van de redenen waardoor hij wordt aangezet tot thuisbereiding en de behoefte heeft de ingrediënten te beheersen, maar dan wel tegen de juiste kosten. De laatste jaren zagen grote veranderingen het daglicht en deze zullen zeker een rol gaan spelen in de voeding van morgen. Hervé This, een visionair op het gebied van de moleculaire keuken, houdt echter vast aan de noot-voor-nootkeuken. De kok van morgen moet zijn gasten kunnen trakteren op enkele moleculaire basiselementen. Op een meer praktische wijze stelt het Wikicellsproject van de Frans-Amerikaanse chemisch ingenieur David Edwards een eetbare reconstructie van de voedingsverpakking voor die van voedingsmiddelen is gemaakt. Hij laat zich hierbij inspireren door de natuur die de appel voorzien heeft van een eetbare beschermingslaag. Het is dus mogelijk om naar goeddunken de inhoud en de verpakking te creëren en dit geheel te eten. Dit omdat theoretisch alle smaakmogelijkheden mogelijk zijn…
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?