Het Franse Vente-Privée heeft begin september een meerderheid van de aandelen verworven van zijn Belgische concurrent Vente-Exclusive.com. Beide bedrijven zijn actief in ‘flash sales’ gereserveerd voor leden en verkopen volgens een zelfde concept. Het in elkaar schuiven zou dus een fluitje van een cent moeten zijn. Toch is dat niet zo evident: hun logistiek is fundamenteel anders. Vente-Privée doet alle logistiek zelf en met eigen middelen, Vente-exclusive.com besteedt ze uit aan Katoen Natie.
Vente-exclusive.com, dat in 2007 in Sint-Pieters-Leeuw is gestart, is een ‘besloten webwinkel’. Enkel geregistreerde leden mogen vooral mode- of lifestyle-artikelen van zo’n 700 merken kopen met een korting van gemiddeld 50%. Die korting kan zelfs oplopen tot 70%. De webwinkel heeft vier miljoen leden en realiseert een jaaromzet van bijna 62 miljoen euro. De verkoop concentreert zich vooral in de Benelux.
Vente-Privée, dat al sinds 2001 online ‘flash sales’ organiseert, functioneert eveneens als een besloten webwinkel, weliswaar met een ruimer assortiment (meer dan 2.600 merken). Zo worden naast mode- en lifestyle-artikelen ook reizen, decoratie- en elektroartikelen en wijnen verkocht. De website telt 25 miljoen leden en boekt een jaaromzet van 1,7 miljard. In 2014 werden 80.000 verschillende producten verkocht, goed voor 150.000 colli per dag. Het kernland is Frankrijk (dat ook België covert), maar er werd uitgebreid naar het VK, Duitsland (dat ook Oostenrijk bedient), Italië en Spanje.
Twee logistieke formules
Wie e-commerce zegt, zegt logistiek. Elke webshop staat of valt niet allen met de website, maar ook met de logistiek. En daar bestaan twee trends in: ofwel organiseert men ze zelf en met eigen middelen, ofwel besteedt men ze uit. Vente-Privée heeft voor de eerste formule gekozen, Vente-Exclusive.com voor de tweede.
Beide formules hebben hun voor- en tegenstanders, hun voordelen en nadelen. Het toeval wil dat Vente-Privée in Frankrijk een bijzonder hoge waardering oogst voor de logistiek… maar dat ook Vente-Exclusive.com, met een totaal ander concept, minstens even hoog scoort. Zo werd de Belgische webshop in Nederland vorig jaar uitverkoren tot ‘Logistieke Webshop van het Jaar’ door de Nederlandse vereniging Logistiek management (vLm).
Uitbesteding
Sinds 2010 is de Belgische logistiekgroep Katoen Natie de dienstverlener van Vente-Exclusive.com. In Kallo, in een fulfilment-center voor e-commerce activiteiten, worden geen voorraden voor de webwinkel gehouden (zie kader) maar komen enkel de gereserveerde artikelen aan. Voor Vente-Exclusive zijn de schaalbaarheid en de flexibiliteit de belangrijkste redenen om voor uitbesteding te kiezen. De webwinkel is immers afhankelijk van wat in de magazijnen van merkfabrikanten blijft liggen. Het concept van de ‘flash sales’ zorgt tevens voor een hoge variatie in de volumes: sommige weken moet Katoen Natie tot vier maal meer orders te verwerken dan andere. Gemiddelde zijn het 4.000 per dag. Vente-excuslive.com en Katoen Natie werken nauw samen aan de verbetering van de processen. Daardoor konden de levertijden tot bij de klant met twee dagen ingekort worden tot twaalf dagen. De webwinkel is een van de belangrijkste klanten van het e-fulfilment center van Katoen Natie. Andere klanten zijn onder andere Quiksilver (vrijetijdskledij) en Intergamma (doe-het-zelfproducten in België en Nederland).
Vente-Privée
Vente Privée daarentegen heeft de logistiek volledig geïnternaliseerd en beschikt in Frankrijk over zeven logistieke platforms van in totaal 170.000 m², van waaruit de verkochte producten naar acht verschillende landen gaan. De recentste opening was die in april van een platform voor wijnen en droge voeding in Beaune, langs de A6.
Dat logistiek centrum is overigens een testcentrum voor meer automatisering en zal dienen als benchmark voor een upgrade van de andere centra. Hiervoor werd ruim 40 miljoen euro, gespreid over de volgende twee à drie jaar, uitgetrokken. Ook in de andere eigen centra streeft Vente-Privée een ver doorgedreven automatisering na.
Een keuze maken
In september j.l. raakte bekend dat de Franse webwinkel 50,1% heeft overgenomen van zijn kleine Belgische concurrent. De rest blijft in handen van de Belgische eigenaren van Vente-exclusive.com, waarvan de referentie-aandeelhouders en medeoprichters Léon Seynaeve (van Mitiska) en Stefan Tournoy (ex-Accenture) zijn.
“Het is eerder een alliantie dan een zuivere verkoop. De bestaande aandeelhouders en het huidig management blijven op post. Vente-Privée wil sterker staan in de Benelux en makkelijker op Europees vlak merken en partners aanspreken Zij zijn veruit de grootste in Europa, wij in de Benelux, dus we combineren die sterktes om zowel Europees als lokaal in de Benelux sterker te staan", zei CEO Grijpdonck naar aanleiding van de deal. Maar de deal zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de logistiek. Het grotere Vente-Privée zal nu wel de eerste viool spelen. Zal Vente-Exclusive.com daarom zijn uitbestedingsconcept moeten laten varen? Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.
Huts: “We gaan met beide praten”
“Voorlopig maken wij ons geen zorgen. De eigenaars van Vente-Exclusive behouden een kleine 50% van de aandelen en ze gaan verder met een eigen juridische structuur. Hen kennende, zullen ze hun contract met ons naleven,” zegt Fernand Huts, de voorzitter van Katoen Natie. “Onze dienstverlening voor Vente-Exclusive blijft overigens groeien, tot onze beider tevredenheid. Alles blijft dus ‘voortbollen’: wij hebben een geroutineerde machine en de backoffice werkt zeer efficiënt.” Op de vraag of het logistieke concept van de Belgische webwinkel ingang zou kunnen maken bij Vente Privée, antwoordde Huts dat het te vroeg is om daarop in te gaan. “Maar het is duidelijk dat wij zowel met hen als met Vente-Exclusive gaan praten.”
Tournoy: “Details uitwerken”
Ook Stefan Tournoy, medeoprichter van Vente-Exclusive.com, blijft op de vlakte. "Wij moeten de details nog uitwerken van de organisatie op logistiek vlak,” zegt hij. Toch licht hij een tip van de sluier: “Voor het ogenblik blijft de aanvoer van de verkopen die door Vente-Exclusive.com worden georganiseerd, door Katoen Natie behandeld. De aanvoer van de verkopen die door Vente-Privée en Vente-Exclusive.com gebundeld worden, zal gebeuren via de logistiek van Vente-Privée", zegt hij.