iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Na een moeilijke periode is Veritas opnieuw op het goede pad. De eigenaars van de keten zijn nu op zoek naar een nieuwe partner om de volgende groeifase te ondersteunen of een koper voor heel het bedrijf. Dat meldt De Tijd.
Na een aantal moeilijke jaren is de Belgische retailer Veritas, die in 2019 werd overgenomen door de Antwerpse investeringsmaatschappij CIM Capital, Erwin Van Osta en Carl Liekens (eigenaren van Hubo) en ondernemer Walter Van Gastel, weer winstgevend. In 2022 boekte de keten, die momenteel 120 winkels telt, een omzet van 91,1 miljoen euro, een stijging van 11%. Het EBITDA klokte af op 7,5 miljoen euro. Voor dit jaar voorspelt het bedrijf een omzet van 95 miljoen euro en een EBITDA van ongeveer 10 miljoen. De huidige eigenaars beschouwen hun missie om het bedrijf er terug bovenop te brengen dan ook als volbracht en zijn nu op zoek naar een nieuwe investeerder of een koper. “Wij achten de tijd rijp om op zoek te gaan naar een nieuwe partner om de volgende groeifase van Veritas te ondersteunen”, vertelt Marc Van Hool, voorzitter van CIM Capital Restruct Fund, aan De Tijd. Bij een goed bod zou zelfs het hele bedrijf verkocht kunnen worden, vult Erwin Van Osta aan in de krant. “Persoonlijk laat ik alle opties open. Het kan ook dat we met een nieuwe partner in het kapitaal blijven en herinvesteren. Alles hangt af van de nieuwe partner. Is het een industriële speler, een fonds, private equity? Dat moet nog blijken”, klinkt het. Hoeveel geld er voor een dergelijke operatie zou worden neergeteld, is niet bekend.
Feit blijft dat de eigenaars van Veritas grote ambities hebben voor de keten in de komende jaren. In België hebben ze geen specifieke plannen om nieuwe winkels te openen, maar streven ze naar continuïteit in de resultaten, met als doel een omzet van 120 miljoen euro en een EBITDA van 18 miljoen in 2026 te behalen. Op internationaal niveau streeft Veritas naar 80 verkooppunten in Nederland, Duitsland, Noord-Frankrijk en Scandinavië tegen 2026. CEO Corneel De Maeyer maakte die ambities al in mei bekend. Op dat moment had de keten net zijn eerste Nederlandse vestiging geopend in Breda en bereidde het de opening van twee winkels in Maastricht en Den Bosch voor. "Die zijn een succes, dus nu komt er een verdere uitrol”, verzekert de CEO De Tijd. Veritas is van plan om haar buitenlandse winkels te exploiteren via zelfstandigen die verantwoordelijk zullen zijn voor de nodige investeringen. Deze winkels zullen kleiner zijn dan hun Belgische tegenhangers en een kleiner assortiment hebben, dat zich vooral richt op basiskleding zoals sokken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?