- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een verstoord sociaal leven, beperkingen en zelfs sluitingen in de horeca, thuiswerk, een weerkundig slechte zomer in 2021: het had allemaal een sterke impact op de verkoop van water, soft & energy drinks, syrups, en (ambient) juices.
Actuele macroshoppertrends zijn volgens Kantar duurzaamheid, de behoefte aan snelheid, de vraag naar holistische wellness en constante connectiviteit. Ons leven – en de verkoop van dranken – werd in 2020 en 2021 natuurlijk sterk beïnvloed door corona, wat deze trends (tijdelijk) beïnvloedde. Een grote groep mensen moest verplicht telewerken, horeca of events bezoeken was niet of beperkt mogelijk, sportclubs waren gesloten, we hadden minder sociale contacten en ga zo maar door. Anderzijds werd er wel meer volume in de retail verkocht (+5,1%, cijfers Nielsen voor 2020) als gevolg van een hogere thuisconsumptie en het mooie weer (in 2020). Dit kon het verlies in consumptie buitenhuis niet compenseren. Door de minder strikte lockdown in 2021 en een minder goede zomer kende de Non-Alcoholic-Ready-to-Drink (NARTD)-categorie in de retail wel een belangrijke terugval (-4,1% in 2021 tegenover 2020; maar wel groei ten opzichte van 2019).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?