- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gaan consumenten de culinaire toer op tijdens de eindejaarsdagen? En grijpen ze daarbij naar fonds, bouillons, mosterd en aanverwante smaakmakers om hun recepten pit te geven? Gondola proefde voor u de trends in de markt.
Op het eerste gezicht gaat het niet bijster goed met de markt van de sauzen, kruiden en culinaire smaakmakers. Volgens cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen is er globaal een daling in verkoopwaarde van 1% in het voorbije jaar, met een hele lichte stijging in waarde van 0,3% (cijfers tot oktober 2021). Tegelijk zijn er grote verschillen tussen de verschillende onderdelen van de categorie. Zo is er een grotere daling voor bouillons (2,4% in waarde, 0,2% in volume), terwijl sausfonds groeien (3,6% in waarde, 2,6% in volume). Verontrustend? Nee, want bij die dalende trend moet in coronatijden een belangrijke bemerking gemaakt worden: vorig jaar was er een opleving in de categorie doordat meer mensen noodgedwongen thuis bleven, thuis kookten en zich uitgebreid bedienden van sauzen, kruiden en andere culinaire hulpmiddelen. Nu de pandemiemaatregelen versoepeld zijn, is dat effect verdwenen: een evolutie die te zien is in wel meer categorieën die hun voordeel deden met de crisis.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?