- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De verkoop van FMCG-producten in de supermarkten is met 17,3% gestegen tijdens week 19, die eindigde op 10 mei. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen. Vooral de verkoop van alcohol deed het heel goed.
De omzet van de markt in week 19 is bijna 10% hoger in vergelijking met die van de week ervoor, terwijl ze amper 1% lager ligt dan tijdens de drukke paasvakantie (week 15), die een record liet optekenen. Johan Vrancken, managing director van Nielsen Benelux Connect, geeft aan dat er verschillende factoren een rol spelen: "Om te beginnen was het weer fantastisch goed. Er waren vier opeenvolgende dagen waarop het kwik boven 20 graden ging, iets waarvan dranken in het algemeen geprofiteerd hebben. De Belgen die vroeger over de grens alcohol kochten, om aan de accijnzen te ontsnappen, deden dat nu in België, gezien de grenzen dicht zijn. Dat had een grote impact op de categorie."
"Daarbij kwam dat de regering de lockdown versoepelde. Vanaf het moment dat we wisten dat we vier mensen thuis konden ontvangen, kochten we producten die je in gezelschap consumeert, zoals drank, gezouten snacks en patisserie."
Bovenstaande grafiek laat een duidelijke groei zien in de categorieën alcoholische en niet-alcoholische dranken en bij snacks, maar het was ook een succesvolle week voor onderhoudsproducten, zuivel, verse producten en FMCG-producten in het algemeen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?