- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na sterke cijfers in 2020, daalde de categorie frisdranken het afgelopen jaar met 1,1% in waarde. Al bleef de schade beperkt door de goede scores van sportdrinks (+14,5%) en energy drinks (+9,9%), en de talrijke innovaties.
Sinds enkele jaren zijn gezonde en natuurlijke frisdranken in opmars. Natuurlijk mineraalwater, gearomatiseerd water, suikervrije dranken en koolzuurhoudende dranken met een laag suikergehalte groeien sterk, terwijl suikerhoudende dranken aan verkoop verliezen. De coronacrisis heeft deze tendens alleen maar versneld, waarbij steeds meer consumenten ervoor kiezen minder suiker te consumeren, met name door suikerhoudende dranken te vervangen door water, gearomatiseerde waters en suikervrije frisdranken. Door de in 2020 opgelegde maatregelen werd de out-of-home consumptie van softdrinks sterk beperkt. Deze verloren gegane omzet werd deels gerecupereerd in het retailkanaal, met een groei van 7,0% in waarde voor de volledige softdrinkscategorie. Deze werd voornamelijk gestuwd door premiummixers (+29,8%), vitaminedranken (+16,1%) en energy drinks (+10,9%). Het afgelopen jaar (MAT) daalde de softdrinkscategorie echter in waarde (-1,1%). Deze achteruitgang werd gedreven door de ‘standaard’ categorieën (cola’s, limonades, ice teas). “Toch zijn er twee categorieën die wel sterk blijven groeien: sportdrinks (+14,5%) en energy drinks (+9,9%)”, zegt Yannick Vermeulen van Jet Import. “De macrotrends van Kantar vertalen zich dus ook naar de verkoop in de retail. Waar de consument meer en meer kijkt naar het functionele aspect van hetgeen hij/zij consumeert. Deze trend is zowel zichtbaar binnen het hyper- en supermarktkanaal als het convience/proximitykanaal.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?