- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Rijst, pasta en, in mindere mate, peulvruchten zijn de beste leerlingen van de klas. Zij bereikten een hoogtepunt in 2020, maar zijn vorig jaar geleidelijk teruggekeerd naar hun normale niveau, zonder daarom verlies te draaien. Maar de achtbaanrit lijkt nog lang niet voorbij...
Tussen februari 2021 en 2022 is de verkoop van rijst sterk gedaald, zowel in omzet (-11,2%) als in volume (-10,5%), zo blijkt uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen. De deegwaren, die ongeveer driemaal zo groot zijn als deze markt, hebben ook een terugval gekend, hoewel zij het beter hebben gedaan (-5,2% in omzet, -8% in volume). “Na een uitzonderlijk jaar 2020, dat werd gestimuleerd door de coronacrisis, noteerde de categorie van de pasta’s een daling in 2021, maar steeg ze ten opzichte van 2019 toch nog steeds met +10,6% in omzet”, aldus Nicolas Woussen, consumer, shopper & trade marketing manager voor de Benelux bij Barilla. “Als we 2021 vergelijken met 2019, zien we dat de markt in volume met 5% is gestegen en dat de dubbelcijferige groei van specialiteiten zoals volkorenpasta en speltpasta zich heeft doorgezet”, legt Ann Dhoedt, sales & marketing director bij Soubry, uit. Nathalie Roisin, persverantwoordelijke van Colruyt Group, bevestigt dat zowel de pasta als rijst al enkele jaren aan het groeien zijn. “In 2020 behoorden deze categorieën tot die met de hoogste verkoopstijging. En ondanks een verwachte daling in 2021, blijven ze ook nu nog steeds groeien”, zegt ze. “Enerzijds dankzij ons huismerk, maar ook omdat de meer premiummerken het eveneens heel goed doen.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?