Carrefour
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Carrefour
#8 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Afsluiten doen we met vis, week- en schaaldieren.
De aankopen voor het thuisverbruik van de totale categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ groeide in de periode juli 2020-juni 2021 met 6% in volume en met 10% in besteding per capita. De groei in de voorbije periode was het sterkst bij de verse visbereidingen (+27,2%), verse vis (+13,8%) en gerookte vis (+11%).
De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel stabiliseert. In Vlaanderen zakte het aandeel van deze twee klassiekers zelfs onder de 50%. Zalm blijft de belangrijkste vissoort met 28% volume-aandeel. De verse pladijs kon, als vis van het jaar 2020, vooral in het tweede kwartaal en het vierde kwartaal van 2020 vooruitgang boeken.
Het aantal kopers van verse vis bleef stabiel op 66 kopers op 100 en de aankoopfrequentie steeg van 8,5 naar 9 keer per jaar. In de periode juli 2020-juni 2021 kocht de Belg 9,6 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt - inclusief vissalade en visconserven) voor een waarde van 127 euro.
DIS 1 blijft met ruim 49% marktaandeel afgetekend marktleider. Hard discount groeide fors in 2019 maar blijft nu stabiel. Het is het tweede belangrijkste kanaal en neemt 27% van de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren voor zijn rekening. De visspeciaalzaak steeg in 2020 van 9 naar 11% marktaandeel en blijft nu status quo. De openbare markt kende een slecht 2020, maar groeit nu opnieuw naar 5% marktaandeel. In Vlaanderen is de speciaalzaak en de openbare markt voor verse vis relatief belangrijker. Voor Noordzeevis (inclusief kabeljauw) nemen deze twee kanalen 45% van de verkoop voor hun rekening en zijn hiermee belangrijker dan DIS 1 (31% marktaandeel).
Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?