#7 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Vandaag: zuivel.    

De zuivelbestedingen (+5%) hielden in de periode juli 2020-juni 2021 gelijke tred met de stijgende voedingsbestedingen en kwamen uit op een omzet van 3,13 miljard euro. In volume is consumptiemelk de belangrijkste zuivelcategorie met een volumeaandeel van 53,5%. In bestedingen is kaas met een marktaandeel van 46,3% de belangrijkste zuivelcategorie en sterke groeier. Bij de andere zuivelproducten zien we een verdere stijging in het thuisverbruik van yoghurt, room en verse desserts, terwijl we voor boter en ijs een stabilisatie zien na de sterke stijging in de voorgaande periode.

Kaas

Het thuisverbruik van kaas, dat vóór de coronacrisis licht dalend was, kende nu opnieuw een stijging van 4,9%, na een groei met 8% in de vorige periode. Vooral de zachte kazen doen het goed, met een stijging van het volumeaandeel van 19,8 naar 21,1%. Ook de Belgische kazen kennen een groei, maar minder sterk dan de totale kaasmarkt. In Vlaanderen ligt dit aandeel van de Belgische kazen hoger en bleef het status quo op een marktaandeel van 20%.

Melk

Na de stijging in het thuisverbruik van consumptiemelk in de periode juli 2019-juni 2020 met 5% (vooral door de eerste lockdown), noteren we voor de periode juli 2020-juni 2021 een verdere lichte stijging met 1,6% tot 45,4 liter per capita. Binnen consumptiemelk doen de Belgische merken het sinds de coronacrisis in verhouding goed en ook het volumeaandeel van bio kende de voorbije twee jaar een groei (tot 3,2% volumeaandeel). Het aandeel van consumptiemelk ten opzichte van melksubstituten daalt jaarlijks licht en bedraagt nu 90,3%. In tegenstelling tot verse voeding in zijn totaliteit weet hard discount voor consumptiemelk geen volumeaandeel te winnen.

Eieren

Benieuwd naar het vorige artikel uit onze serie? 

Klik hier!
Eieren

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de november - december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine