- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bolognaisesaus, passata, pesto … Vorig jaar hebben we met zijn allen massaal warme sauzen geconsumeerd. Want in tijden van crisis blijken sauzen, die langer houdbaar zijn, wonderen te verrichten. Maar hoe zit het ondertussen met de categorie?
We herinneren het ons allemaal: de geplunderde winkelrekken en de immense rijen aan de kassa toen Belgen vorig jaar in maart hun karren tot de nok hadden gevuld uit angst voor de crisis. De categorie van de warme sauzen, en meer in het algemeen ook pasta en andere productcategorieën met een langere houdbaarheidsdatum, was toen een van de categorieën die flink geprofiteerd heeft van de crisis. Er werden recordomzetten en -volumes behaald, maar ondertussen is het hamstergedrag gestopt en keren we terug naar een ‘normale’ wereld. En dat laat zich ook voelen in de cijfers. “In vergelijking met 2020 kent de markt van de warme sauzen in 2021 een duidelijke daling van verkoop in zowel zakencijfer als volume, eenvoudig te verklaren door de onverwachte en sterke stijging van de verkoop (in zakencijfer en volume) in 2020 tegenover 2019, gedreven door het consumentengedrag tijdens de COVID-19-lockdowns en de periodes erna/ertussen”, verklaart Hugo De Wit, category manager food bij Mars. “Consumenten kochten toen beduidend meer basisvoeding in grotere volumes en producten (zoals warme sauzen) met een lange houdbaardheidsdatum.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?