- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens de Britse media gaat Unilever zijn margarinemerken verkopen. Bekende merken zoals Becel en Flora zouden naar verluidt van de hand worden gedaan.
De Britse media meldde afgelopen weekend dat Unilever verschillende merken gaat verkopen. De verkoop zou ongeveer 7 miljard euro moeten opbrengen. Unilever heeft nog niet gereageerd, maar bestuursvoorzitter Paul Polman zou volgens The Sunday Times deze en andere maatregelen volgende maand bekendmaken.
Het mislukte overnamebod van Kraft Heinz op Unilever laat zoals gedacht zijn sporen na. Hoewel het Amerikaanse bod van 134 miljard euro eerst werd afgewezen en achteraf werd ingetrokken, heeft het heel wat in beweging gezet bij Unilever. Een deel van de aandeelhouders had namelijk wel oor naar een fusie, zo zou het bedrijf ook winst op korte termijn maken.
Margarine-afdeling te koop
Om de ongelukkige aandeelhouders wat te sussen, zouden ze nu enkele merken verkopen. Meer zelfs, volgens de Britse media willen ze nu de hele margarine-afdeling in de etalage zetten. De verkoop van bekende merken zoals Becel, Flora, Stork en Bertolli zou tot 7 miljard euro opleveren. Unilever zou met dat bedrag eigen aandelen kunnen kopen of uitkeren aan zijn aandeelhouders om zo de greep op het bedrijf wat terug te winnen en een minder eenvoudige overnameprooi te worden.
De margarinemerken zijn al deel van het bedrijf sinds de fusie van de Britse zeepfabrikant Lever Brothers en de Nederlandse Margarine Unie. In 2014 bracht Unilever margarines en andere smeersels onder in een apart bedrijfsonderdeel, wat toen al zorgde voor speculaties over een verkoop.
Wie neemt wat over ?
Volgens de Britse krant, The Telegraph, zijn er bij een eventuele verkoop al genoeg potentiële verkopers. Grote investeerders als Bain Capital en CVC zouden geïnteresseerd zijn, maar ook Kraft Heinz houdt de zaak goed in de gaten.
Unilever zelf zou op zijn beurt kijken naar overnames in de verzorgingssector. De huishoudelijke sectie van Reckitt Benckiser, bekend van zijn merken Dettol en Vanish, zou volgens kenners een prima aanvulling zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?