Belgen kopen steeds liever speelgoed online, waardoor fysieke winkels vaker failliet gaan of worden overgenomen. Om dat te vermijden moeten ze inzetten op beleving en moeten clicks en bricks beter op elkaar worden afgestemd. Dat meldt De Tijd

Maar liefst 41% van de totale som die Belgen vorig jaar aan speelgoed spendeerden kwam in handen van webshops als bol.com. Ruim 10% meer dan het jaar daarvoor. De online omzet van speelgoed klokte vorig jaar trouwens af op 207 miljoen euro, ofwel een groei van 38%. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce en onderzoeksbureau GfK die De Tijd kon inzien.

Fysieke winkels zijn de dupe

Verschillende speelgoedwinkels werden afgelopen jaar failliet verklaard of overgenomen door het Portugese investeringsfonds Green Swan. Denk maar aan de winkels van La Grande Recré die het voor bekeken hielden of de Nederlandse winkelketen Intertoys die vorige week nog werd overgekocht door Green Swan. Ook de Belgische keten Maxi Toys is nu, samen met Bart Smit, onderdeel van de Portugese investeerder. Beiden hebben geen webwinkel.

Een ander slachtoffer van de groeiende populariteit van online shoppen? Dreamland. De speelgoedketen zag zijn verkoop in de 6 maanden voor september 2018 dalen met 7,1%, zo schrijft De Tijd. Daarnaast doekte de keten twee Franse testwinkels op door tegenvallende resultaten. Al moet dit natuurlijk wel genuanceerd worden. Via zijn webshop, die goed is voor 20% van de omzet van Dreamland, wist de keten nieuwe klanten aan te trekken. Een combinatie van clicks en bricks is dan ook de perfecte oplossing, zo vertelt Dieter Struye, e-commerceverantwoordelijk bij Dreamland, aan de krant.

Meerwaarde creëren

Volgens Els Breugelmans, winkelexpert aan de KU Leuven, zullen stenen winkels het ook de komende jaren hard te verduren krijgen. “Webwinkels als bol.com snoepen klanten weg van de speelgoedwinkel. Speelgoed is dan ook het artikel bij uitstek om online te kopen. Als mensen speelgoed kopen, weten ze perfect wat ze willen. Want hun kinderen hebben het beslist. Advies van verkopers is niet nodig”, vertelt ze aan De Tijd.

Bovendien is ook het gemak van online shoppen van cruciaal belang. “Speelgoedwinkels zijn er vooral voor jonge gezinnen van wie beide ouders werken. Online shoppen spaart heel wat tijd uit en prijzen vergelijken is makkelijk”, vervolgt ze aan de krant. “Fysieke winkels kunnen blijven bestaan, maar dan moeten ze mensen een reden geven om te blijven komen. Ze moeten speelgoed zien en hun kinderen moeten het kunnen uittesten.”

Clicks en bricks combineren

Toch is er zeker nog toekomst voor de fysieke winkels. Volgens Els Breugelmans moeten offline winkels gewoon een meerwaarde creëren ten opzichte van webshops door kinderen bijvoorbeeld producten te laten testen in de winkel. Ze spoort speelgoedketens verder ook aan om webwinkels en stenen winkels op elkaar af te stemmen, zoals dat nu al gebeurt in fashion. Klanten moeten online kunnen zien of wat ze willen kopen op dit moment in voorraad is in de winkel in hun buurt, zo besluit ze.   

Erwin Vandenbosch