- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het vierde gamma speelt een belangrijke rol in postcoronahuishoudens door de nadruk op een gezonde levensstijl en door het inspelen op de vraag naar handige portionering en meer gebruiksgemak.
In het voorjaar van 2020 leidde de eerste coronalockdown én het mooie weer tot een mooie meerverkoop van het vierde gamma. 2020 werd zo een uitzonderlijk jaar, ook doordat eten buitenshuis grotendeels wegviel. Zodra het weer zacht werd en de zon doorbrak, aten de mensen op hun terras of in hun tuin en haalden ze producten uit het vierde gamma in huis. En 2021? “Het jaar was minder goed wat het weer betreft en de horeca heropende deels de deuren”, stelt Claire Standaert vast, brand manager Florette België en experte in voedingsmarketing en voedingsdeskundige. “Als we maand per maand 2020 met 2021 vergelijken, is bijna alles in 2021 gedaald ten opzichte van 2020 voor het vierde gamma op de totale Belgische markt”, stelt Claire Standaert vast. “Een ander interessant cijfer, dat ook de achteruitgang tussen 2020 en 2021 laat zien, zijn de YTD-cijfers, met in het 4G-saladesegment -4,3%, in het 4G-groentesegment -3,8%, enzovoort. Alleen rauwkost laat een groei zien van 2020 tot 2021 van 4,2%.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?