Met Homing Experience brengt Gondola een platform met als doel kennis te delen over de sector van Home Improvement. Gondola Homing Experience verenigt DIY, Decoratie, Tuin, Pet Products, Interior en de Gedekte Tafel. 

Gondola had het genoegen een uniek dubbel interview te hebben met 2 professionals die elk al bijna 25 jaar in de branche actief zijn. Chris Van Wesemael is de man achter het nieuwe platform. Hij staat gekend als Business development en sales manager, als strategisch consumer marketeer in Benelux, maar ook Frankrijk, Duitsland, UK, … en werkte voor diverse A-brands, maar ook voor retailers. Sinds oktober werd een partnership aangegaan met Febin, de federatie voor de Belgische DIY industrie. De organisatie verdedigt de belangen van de leveranciers en probeert al jaren tot een betere samenwerking te komen tussen de retailsector en de industrie.

Ook Piet De Coninck is al een kwart eeuw actief binnen de DIY-sector. De sector kent hem vooral als voormalig Bestuurder van Polet Quality Products, leverancier van handgereedschappen voor tuin en bouw. In 2008 werd hij verkozen tot voorzitter van Febin. “Gedurende mijn carrière heb ik de sector sterk zien veranderen. De waardeketen van de retail is volledig omgeslagen. Zowat 30 jaar geleden bracht een producent iets op de markt en de consument en retailer moest dat in veel gevallen het aanvaarden zoals het was’. We zaten in een in vraag economie. De voorbije jaren werkt het lang zo niet meer. De consument zit vandaag aan het stuur en staat centraal en het is dan ook de klant die vandaag aan de waardeketen trekt. We evolueren steeds meer naar een markt van gepersonaliseerde producten en de consument wil dit op de koop toe nog eens zo snel mogelijk geleverd zien. Dat is een wereld van verschil met vroeger”, aldus De Coninck.

Een stagnerende markt

De financiële crisis waar onze economie de laatste jaren onder lijdt, heeft op alle markten flink huisgehouden. Ook binnen de homing sector is dit niet anders volgens Van Wesemael. “We hebben enkele mindere jaren achter de rug binnen de sector, vandaag zien we de markt weer meer stagneren. Toch moeten we voorzichtig omspringen met cijfers. Zelfs een kleine groei wil nog niet zeggen dat we de oorlog hebben gewonnen. Als je naar de Nederlandse markt kijkt zie je dat die vandaag betere groeicijfers draaien dan de onze, maar daar was de crisis ook veel scherper. Structureel zijn er vandaag nog niet echt elementen die wijzen op een echte heropleving: spaarquota blijven stijgen, de huizenmarkt doet het niet denderend en er is geen euforie op de jobmarkt. Al putten we wel hoop uit het stijgende consumentenvertrouwen in ons land.” 

Volgens De Coninck is de Homing sector in ons land iets beter bestand tegen de recessie dan in andere landen “In België is het nooit echt honderd procent crisis geweest in onze sector. De markt stagneert bij ons eigenlijk al sinds 2008. Af en toe hadden we eens enkele slechte maanden, maar die werden dan weer gecompenseerd door de goede maanden. Ik vermoed dat de DIY branche nooit echt zal kelderen, maar ik zie de sector zoals ze nu is ook niet fenomenaal groeien naar de toekomst toe. Daarvoor zou eerst meer geïnvesteerd moeten worden in product-markt of keten- innovatie en dient meer creativiteit aangeboord te worden.

Alles verwatert

De belangrijkste uitdaging voor de sector is de e-commerce met ditto omni-channel verhaal volgens De Coninck. “Daar knelt het schoentje bij Belgische leveranciers en retailers. Het internet kent nu eenmaal geen grenzen en evolueert ontzettend snel. Je ziet wel enkele sterke voorbeelden uit het buitenland die de keten perfect of bijna perfect beheersen en de volledige customerjourney van fysiek tot online en omgekeerd beheersen. Een mooi voorbeeld hiervan is Lowes in de VS, maar bij ons wordt daar nog niet genoeg op ingespeeld. Het vergt ook immense investeringen.”  Van Wesemael beaamt dit: “Niet alleen vervagen de landsgrenzen door het internet, maar ook de grenzen tussen verschillende sectoren. Alles schuift over elkaar, alles overlapt dezer dagen. In sommige winkels kan je echt alles terugvinden, bakbloem bij Aveve, hondebrokken bij Hubo, een tuinset bij Ikea of een grasmaaier bij Blokker. De vraag is natuurlijk hoe je je als retailer profileert in een zo sterk vervagende markt.”

De Coninck pikt hier meteen op in: “Iedereen doet tegenwoordig hetzelfde, alles verwatert. Vandaag is het meer dan ooit belangrijk dat je een goede service of een toegevoegde waarde kan bieden aan je consument. E-commerce koppelen aan de fysieke winkelervaring, daar willen we naartoe. De retailers die daarin slagen, komen als winnaar uit de bus. Om dit te bekomen moeten leveranciers en retailers samenwerken en dit begint bij de retailer. Binnen de DIY is het denk ik erg belangrijk dat zij hun winkelconcept heruitvinden, hun winkels aantrekkelijker maken voor de consument. Sommige fabrikanten denken vandaag al vanuit het standpunt van de consument. Op dit moment is er nog te veel discussie tussen beide partijen. Zowel retailers als producenten zijn te veel bezig met hun eigen winst en business model. Hierdoor wordt innovatie en dus de sector dood geknepen. Door over de ganse waardeketen heen te denken en intenser samen te werken, kennis en krachten te bundelen kan de branche veel verder komen. Op dat vlak kunnen wij nog veel leren uit andere sectoren zoals de fmcg bijvoorbeeld. We zullen moeten leren echt relevante data met elkaar te delen en sommige data open durven stellen naar onze klanten(lees retailers) en omgekeerd, alleen zo kan je een compleet beeld krijgen van de waardeketen en de markt en perfect inspelen op de vraag van de consument.

Het belang van een goede service

“Een goede productkennis en service zijn vandaag heel belangrijk. En dit krijg je alleen voor elkaar als alle partijen samenwerken in plaats van elkaar tegen te werken”, vervolgt Van Wesemael. “Iedereen kan alles vinden op het internet, vaak zelfs tegen een voordeligere prijs. De meerwaarde voor de fysieke winkels ligt hem dus in de service. Om die te kunnen bieden moeten ze bij producenten aankloppen voor de juiste productkennis en expertise. Dat werkt in twee richtingen, want ook fabrikanten kunnen veel leren van een retailer”, aldus Van Wesemael. “Het is net daarom dat een platform als Gondola Homing Experience en een organisatie als Febin ook echt het verschil kunnen maken. Wij proberen alle spelers samen te brengen en gemeenschappelijk naar oplossingen te zoeken”, vult de Coninck aan. “Dan heb ik het niet alleen over networking, maar ook over de opleidingen die bv Homing Experience organiseert. Dit alles met als doel onze consument te kunnen dienen.”

De goede raad

Als afsluiter van het interessante gesprek, vroegen we beide ervaringsdeskundigen om een laatste goede raad voor de sector. Niet geheel onverwacht vullen beiden mekaar perfect aan: “De hele sector moet meer vanuit de consument denken, retailer en fabrikanten moeten samen de consument inspireren”, zegt Van Wesemael, hierin gevolgd door De Coninck: “Alle spelers in de hele waardeketen moeten samenwerken om de klant beter te dienen”. 

Het lijkt ons de perfecte inleiding naar het Rondetafelgesprek dat gepland staat op de Gala Night van The Retail Society op 19/11: “Value creation in a competitive market”.