- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Starten doen we met aardappelen.
De aankopen van verse aardappelen voor thuisverbruik stegen van 20,5 kg per capita in 2019 naar 22,0 kg in 2020 (+8%). Na een dalende trend tijdens de voorbije jaren, steeg de aankoopfrequentie én het volume per aankoop in 2020 (onder andere >5 kg verpakkingen deden het in verhouding goed). Binnen de variëteiten blijft het aandeel van Bintje verder dalen (nog 16% van het volume in 2020). Het aandeel Belgische aardappelen steeg opnieuw na een minder 2019 en bedraagt nu 76% van de markt. Binnen de aankoopkanalen wonnen speciaalzaken, de korte keten en overige kanalen volumeaandeel ten koste van DIS 1 (hypermarkten en grotere supermarkten), buurtsupermarkten en de openbare markt.
De verse verwerkte aardappelen en verwerkte aardappelen in diepvries stegen vorig jaar sterker dan verse aardappelen, met respectievelijk 10% en 13%. Ook de alternatieven voor aardappelen stegen: +13% voor droge deegwaren, +16% voor droge rijst en +19% voor de groep ‘quinoa, bulgur, couscous’, waarvan nu 0,3 kg per capita wordt gekocht. Binnen deze korf van producten behouden verse aardappelen het grootste volumeaandeel (59%), maar dit aandeel daalt jaarlijks.
Ook de kant-en-klare maaltijden gingen er in 2020 op vooruit, in het bijzonder de verse kant-en-klare maaltijden (+14%). In deze categorie deden de maaltijden met aardappelen het in verhouding beter (+18%).
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?