- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#2 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan verse groenten en fruit, die minder in trek zijn.
Door een hogere gemiddelde groenteprijs stegen de groentebestedingen in de voorbije periode met 5%. Het aangekochte volume per capita van verse groenten daalde echter met 3%. Binnen de top tien deden enkel de komkommers (+4,5%) en het witloof (status quo) het goed. De andere producten in de top tien daalden in volume. De nummer één in de groentekorf blijft de tomaat, op de voet gevolgd door de wortel.
In de periode juli 2018 tot juni 2019 kocht de Belg gemiddeld 36 kg verse groenten en besteedde er 96 euro aan.
Vers fruit bleef de voorbije periode stabiel in prijs maar het aangekochte volume per kop daalde met 4% waardoor de fruitbesteding ook daalde met 4%. De binnenlandse productie van appelen en peren kende een erg moeilijk seizoen en het beperkte aanbod vertaalde zich in de consumptiecijfers.
De appel wordt in de fruitkorf voorbijgestoken door de banaan die nummer één wordt. Jonagold die het afgelopen seizoen goedkoper was (-15%), kon marktaandeel terugwinnen en blijft veruit de belangrijkste appelvariëteit. Pink Lady was iets duurder en verloor volumeaandeel. Opvallende stijgers in de fruit top 10 waren meloen (+17%), kiwi (+10%) en aardbei (+5%). De blauwe bosbessen en de frambozen blijven het uitstekend doen.
Ook de perenverkoop ondervond het gevolg van de beperkte productie en kende een daling in prijs, volume en aantal kopers.
In de periode juli 2018 tot juni 2019 kocht de Belg gemiddeld 44 kg vers fruit voor 119 euro.
Qua distributie was er weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. Dis 1 blijft met 47% marktaandeel een stevige marktleider gevolgd door hard discount met 23%. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 16% marktaandeel.
Bent u benieuwd naar de consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel het vorige deel van onze reeks!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?