- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 Vlam onderzocht, met behulp van data van GfK, tussen juli 2018 en juni 2019 de consumptiegewoontes van de Belgen rond verse voeding. In de komende weken geven wij een overzicht van de belangrijkste feiten per categorie. Deze week is het de beurt aan de aardappelen, waar de verwerkte aardappelen weer aan een opmars bezig zijn.
De aankopen van verse aardappelen daalden in de periode juli 2018 tot juni 2019 met 4% ten opzichte van de periode voordien en kwamen uit op 20,8 kg of 23,80 euro per capita. Door de hogere aardappelprijs steeg de besteding wel met 19%. Het percentage kopende gezinnen en de aankoopfrequentie bleven nagenoeg stabiel, maar het volume per aankoop daalt verder. De dalende trend voor aardappelen noteren we zowel in Vlaanderen als in Brussel en Wallonië, en bij alle leeftijdscategorieën. In de eerste helft van 2019 steeg het verbruik wel licht bij de <30-jarigen. Bintje en Nicola blijven marktaandeel verliezen. Het aandeel van Belgische aardappelen blijft status quo op 77%. Bio wint aandeel en komt nu op 5% van het volume. Het aandeel van de supermarkten, vooral hard discount en de buurtsupermarkten, stijgt ten koste van de korte keten.
De aankopen van verse verwerkte aardappelen gaan wel in stijgende lijn. Voor de verwerkte aardappelen in diepvries noteren we een stijging na twee mindere jaren. Bij de andere maaltijdbegeleiders zien we een status quo voor droge rijst en een lichte stijging bij droge deegwaren. Het thuisverbruik van de groep quinoa/bulgur/couscous stabiliseerde in de eerste helft van 2019, na de groei in 2018. De verse kant-en-klaarmaaltijden blijven verder groeien en noteerden een stijging van 3%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?