- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 De coronacrisis en de lockdown hebben een grote impact op wat we eten. Dat blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM. In een miniserie onthullen we de belangrijkste veranderingen in de consumptiegewoontes van de Belgen. Dit keer is het aan bio dat de wind in de zeilen heeft.
De angst om besmet te raken zit er goed in en winkelen is door verschillende maatregelen tijdsintensiever. Dat heeft ook een effect op hoe we winkelen. We gaan minder vaak naar de winkel en kopen per keer grotere hoeveelheden aan. Het onderzoek wijst uit dat Belgen met de grotere aankopen hun gedrag niet beschouwen als hamsteren, maar wel genoeg voorraad willen inslaan om een week door te komen. Verse producten zitten in de lift. Zo noteerden we in maart en april van 2020 een wekelijkse stijging in de aankopen van verse voeding: gemiddeld 17% in waarde. Bio kent vooral in week 12 en 13 een hogere groei dan de totale groei in de voeding en onderhoudsproducten (FMCG). Bij het begin van de lockdown (week 11) zien we volle winkelkarren waarvan bio iets minder profiteerde (+22% voor FMCG en +18% voor bio). Vanaf week 15 is de groei van de biobesteding iets lager dan het gemiddelde van de totale markt en volgt het dezelfde trend. Het is wel opvallend dat bio qua aankoopfrequentie hoger blijft dan de totale markt. Dus er wordt ten opzichte van het gangbare, in coronatijd, frequenter bio gekocht.
Benieuwd naar de andere nieuwe consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel ons vorige artikel van onze miniserie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?