- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#4 De coronacrisis en de lockdown hebben een grote impact op wat we eten. Dat blijkt uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek van VLAM. In een miniserie onthullen we de belangrijkste veranderingen in de consumptiegewoontes van de Belgen. Deze keer is het de beurt aan frieten, die duidelijk te lijden hebben onder de crisis.
We noteren een stijging in de aankopen van verse voeding, die gedeeltelijk te verklaren is door het wegvallen van het buitenshuisverbruik, al zijn er ook wat verschuivingen in wat er in totaliteit aangekocht en klaargemaakt wordt. Waar voor de crisis 28% van de bevraagden aangaven op een gemiddelde weekdag gekookte aardappelen te eten, doet 36% dat tijdens de crisis.
Ons frietje met frikandel of vleeskroket eten we vaker in de frituur dan thuis. Daar waar op een gemiddelde weekdag voor de crisis 27% aangaf te kiezen voor frietjes, doet nu nog 18% dit tijdens de lockdown. Ook hetverbruik van vleessnacks kent een beduidende daling van 8% voor de crisis naar 3% tijdens de crisis. Belgen consumeren ten slotte vaker ontbijtgranen en boterhammen met sneetjes kaas, smeerkaas of boter.
Benieuwd naar de andere nieuwe consumptiegewoontes van de Belgen? Lees dan snel ons vorige artikel van onze miniserie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?