iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
#7 Door de verplichte sluiting van de horeca, het telewerken, de kleine bubbels… steeg de besteding aan verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 met 22% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Wij geven in deze mini-serie een overzicht van de verschillende categorieën. Dit keer is het de beurt aan zuivelproducten.
De zuivelbestedingen (+6%) hielden in de periode juli 2019 - juni 2020 gelijke tred met de stijgende voedingsbestedingen en kwamen uit op een omzet van 3 miljard euro. In volume is consumptiemelk de belangrijkste zuivelcategorie met een volumeaandeel van 54%. In bestedingen is kaas met een marktaandeel van 45,5% de belangrijkste zuivelcategorie en een sterke groeier. Ook de andere zuivelproducten kenden een meerverkoop. Yoghurt steeg met 2% tot 10,2 kg per capita, boter met 8% tot 2,3 kg per capita, room met ruim 8% tot 2,6 kg per capita, ijs of sorbet ook met 8% tot 4,3 kg per capita en verse desserts met 1% tot 3,8 kg per capita. Verse witte kaas stabiliseerde op 2,7 kg per capita.
Het thuisverbruik van kaas steeg in het tweede kwart van 2020 met 20% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Voor de totale periode juli 2019 - juni 2020 gaat het om een stijging met 7% tot 12,2 kg per capita. Binnen het kaassegment was zachte kaas de sterkste groeier. Het thuisverbruik van Belgische kaas steeg in het tweede kwartaal van 2020 met 24% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019, maar door de mindere andere kwartalen komen we voor de totale periode juli 2019 - juni 2020 uit op een status quo op 1,5 kg per capita. Dit stemt overeen met een volumeaandeel voor Belgische kaas van 15,2% en een omzetaandeel van 20,0%. Bij de halfharde korst kazen bleef het aandeel van Belgische kazen stabiel, voor harde korst en zachte kazen noteren we een daling. De daling van het marktaandeel van Belgische kaas zit vooral bij hard discount (wel een positief tweede kwart 2020) en een stuk bij DIS 1.
Het thuisverbruik van consumptiemelk steeg in het tweede kwartaal van 2020 met 13% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Voor de totale periode juli 2019 - juni 2020 noteerden we een stijging van 5% tot 44,8 liter per capita. Binnen consumptiemelk deden de Belgische merken het goed in het tweede kwartaal met een stijging in het volumeaandeel van 11,4% naar 12,3%. Naast witte consumptiemelk noteren we in het tweede kwartaal ook stijgingen voor gearomatiseerde melk, gefermenteerde melk en melkdrinks. Het aandeel van consumptiemelk ten opzichte van de melksubstituten daalde licht van 91,0% tot 90,9%.
Dit artikel komt uit de november-december editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?