- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Analisten van Barclays voorspellen dat de markt van de vleesvervangers binnen 10 jaar zo’n 140 miljard dollar waard is. Op die manier zou het 10% van de vleesmarkt innemen.
Vleesvervangers zitten al een tijdje in de lift en het ziet er niet naar uit dat die trend zal keren: steeds meer vermogende investeerders stoppen er met grote ambitie geld in. Voorspellingen van Barclays geven hen gelijk: zij vergelijken het met artisanaal bier en plantaardige alternatieven bij melkproducten. Volgens analisten van de bank is de markt van de vleesvervangers binnen tien jaar 140 miljard dollar waard. Dat zou betekenen dat ze 10% van de totale vleesmarkt zou innemen, terwijl dat vandaag nog maar amper 1% is.
“Dierlijke proteïnen worden steeds meer omstreden, omdat ze één van de belangrijkste bronnen van C02-uitstoot zijn, veel energie opslorpen en bovendien veel afval produceren, om nog maar te zwijgen van de impact op de gezondheid”, aldus de analisten van Barclays. Ze wijzen er ook op dat grote agrovoedingsbedrijven zich roeren op de markt. Sommigen kiezen ervoor om zelf te investeren in plantaardige producten, anderen kopen bestaande start-ups of stoppen er een pak geld in.
Toch zal het nodig zijn dat prijs en smaak evolueren, voegen de analisten eraan toe. Het is niet voldoende om enkele de vegetariërs en de veganisten te overtuigen, ook de vleesliefhebbers moeten aangesproken worden. Ze wijzen erop dat restaurant- en fastfoodketens daar een belangrijke rol in te spelen hebben. Beyond Meat (bij ons te koop bij Delhaize en Albert Heijn) heeft al een partnerschap ondertekend met de keten Tim Hortons. McDonalds heeft op zijn beurt een samenwerking met Nestlé en Burger King met Impossible Foods.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?