iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
In mei daalde de voedselinflatie met 2,34%. Het is de veertiende maand op rij dat het cijfer daalt, maar toch blijven de prijzen nog altijd meer dan een kwart hoger dan in januari 2022.
Uit gegevens van Testaankoop, dat elke maand de prijzen van meer dan 3.000 voedingsproducten in zeven supermarktketens berekent, blijkt dat de inflatie met 2,34% daalde in mei. De productcategorieën die het felst in prijs daalden, waren varkensvlees (-3,9%), papierwaren en huishoudpapier (-2,8%) en fruit (-2,5%). De individuele producten die het sterkst in prijs daalden, waren citroenen (-13%), komkommers (-12%) en babydoekjes (-12%). Er waren ook nog altijd producten die fors in prijs stegen. De productcategorieën die deze maand het meest bijdroegen aan de inflatie waren aardappelen (+14%), voeding voor huisdieren (+7%), alcoholvrije dranken (+5%) en producten uit de visafdeling (+5%). De meest opvallende producten waren olijfolie (+22%), grijze garnalen (+19%) en wortelen (+19%). Olijfolie is in vergelijking met januari 2022 zelfs 66% duurder, wortelen 60%. “Het is positief dat de voedselinflatie blijft dalen, nu al voor de veertiende maand op rij. Toch zijn we nog altijd niet teruggekeerd naar het niveau van voor januari 2022, toen de inflatie van ons supermarktmandje voor het eerst boven de 2% steeg,” zegt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop. “Sommige producten, zoals zuivelproducten, zijn nog steeds 22% duurder, terwijl de prijs van zuivel op de internationale markten sinds juni 2022 globaal gezien daalt en melkproducenten klagen dat ze geen eerlijk inkomen krijgen. Het komt er nu op aan te onderzoeken waar in de productieketen buitensporige winsten worden behaald, op kap van de consument.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?