- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Walmart heeft in New York een conceptstore geopend die volledig door artificiële intelligentie aangestuurd wordt. Het ‘Intelligent Retail Lab’ is een 15.000 vierkante meter grote ruimte met meer dan 30.000 producten.
Wie zich afvraagt wat artificiële intelligentie kan betekenen voor retailers vindt sinds kort een antwoord in de Big Apple. Het Intelligent Retail Lab (IRL), zoals de winkel officieel heet, is uitgerust met onder meer intelligente camera’s, interactieve displays, sensoren, processoren die de producten inventariseren en een groot datacenter. Mike Hanrahan, CEO van het lab: “Het is opwindend om te zien wat we met artificiële intelligentie kunnen doen. Technologie laat ons toe om – in real time – veel meer te begrijpen van onze business. Als je alles wat we in IRL toepassen combineert met de meer dan vijftig jaar ervaring die Walmart heeft in het uitbaten van winkels, kan je hele sterke ervaringen creëren die het leven van zowel onze klanten als onze leverancier verbeteren.”
Walmart wil vooral verschillende technologieën uittesten. Het inventariseren van producten en rekken aanvullen waar nodig is één van de eerste dingen waar het team van Walmart in de concept store zal op focussen. “Klanten krijgen een garantie dat de producten er zijn en dat fruit, groenten en vlees vers zijn. Dat zijn het soort dingen waar AI echt kan bij helpen”, aldus Hanrahan. Omdat klanten verlangen dat de producten die ze op hun boodschappenlijstje hebben staan ook effectief in de winkel liggen, zet het lab een combinatie van camera’s en real-time analyse – van onder meer de verwachte verkoop - in die automatisch out-of-stock meldingen doorgeeft aan interne apps, zodat ze meteen aangevuld worden. Een veel nauwgezettere manier om rekken aan te vullen, aldus Walmart.
De artificiële intelligentie zit niet verstopt in de winkel: er zijn verschillende informatiepunten waar klanten zich kunnen verdiepen in de technologie die er in de winkel gebruikt wordt. Ook de servers van het datacenter zitten niet verscholen, maar zijn zichtbaar achter glas. Behalve de klanten zullen ook de meer dan 100 partners van Walmart kunnen genieten van het onderzoek in het lab. Ze zullen mee inzicht krijgen in de gegevens van Walmart en hoe ze die kunnen gebruiken om hun business te verbeteren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?