- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Op de persconferentie van Colruyt van dinsdag 7 juni waren er meer mooie intenties en algemeenheden dan precieze cijfers, volgens financiële analisten. Dat is niet ons oordeel: de tussenkomsten van Jef Colruyt zijn volgens ons nooit te licht op te nemen. Tijd voor een aanvullende blik.
Hij was in vorm, Jef Colruyt, op de persconferentie van dinsdag. Hij was een beetje in een plagerige bui ook. Ten bewijze daarvan: de opening van de persconferentie die plaats vond in het hoofdkwartier van de retailer in Halle. “Enkel uit nieuwsgierigheid … . Wie onder u is hier financiële analist? En wie journalist?” De armen die achtereenvolgens de lucht in gingen, bewezen iets wat misschien niet meer hoefde bewezen te worden: de vestimentaire etiquette bij de eerste groep is een stuk strikter dan bij de tweede. De baas van Colruyt legde daarna uit waarom de retailer de al lang voorziene persconferentie organiseerde: om in te gaan op de nieuwsgierigheid van de pers rondom de strategie van Colruyt. En nee, de persconferentie heeft niets te maken met de tuimelperte op de beurs, waar het aandeel op het laagste niveau in 10 jaar staat. Een terugval die op gang kwam door een weinig gunstige opmerking van een analist van Barclays. “Ik ben niet zeker of er vandaag gek veel gezegd zal worden om sensationele artikels te schrijven, maar het is voor ons toch een gelegenheid om u uit te leggen waar we achter de schermen mee bezig zijn. Verwacht alleen geen precieze cijfers”, glimlachte hij. Ook Stefaan Vandamme, de nieuwe CFO, vermeed – met dezelfde glimlach – om precieze cijfergegevens prijs te geven. Binnenkort komt Colruyt Group met zijn jaarverslag en tot dan worden ze achter de hand gehouden. Stefaan Vandamme meldde enkel dat de groep amper schulden heeft toen een analist vroeg of Colruyt echt genoeg middelen heeft om op alle fronten te investeren in een markt die onder druk staat.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?