- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een ongewoon initiatief van Delhaize: een halve pagina advertentie met als titel : « Niets te verbergen », getekend door niemand minder dan de grote baas van de groep, Pierre-Olivier Beckers !
Een nieuw bewijs van de risico’s die informatie over prijzen in een zeer concurrentiële context met zich mee brengt. Een concurrentieslag tussen Colruyt en Delhaize, die beide bovendien de van gezondheid blakende hard discounters in het oog houden. De markt –en vooral de fabrikanten- die onder grote promotionele druk staat, vroegen zich al een tijdje af waar dit opbod toe zou leiden. Na de laatste –volgens de merken zeer dure- stunt van Colruyt, die tot het einde van het jaar een korting van 3% verleent op zo’n 500 producten, hadden we toch de indruk dat er een zekere wapenstilstand bestond, en dat er geen echte prijzenoorlog te verwachten was.
Het nieuws dat Delhaize de prijs van een serie artikels zou verhoogd hebben is op zich geen revelatie. Voor de kenners van de retailmarkt gaat het om normale prijsaanpassingen, die bovendien zorgvuldig gekozen waren. En waarrond de distributieketens discreter communiceren dan over de met grote trom aangekondigde prijsdalingen die goed voor hun imago zijn. In die context is elk nieuwsje over prijsverhogingen niet welkom, zelfs al is het niets bijzonders. Het feit dat de baas van de Delhaize groep persoonlijk het nieuws in de juiste context komt plaatsen is het bewijs dat de markt zeer nerveus is. En hoewel er nog nog geen echte oorlog is, blijft het staakt-het-vuren wel een gewapende wapenstilstand.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?