Nisran Azouaghe
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Nisran Azouaghe
Wanzl? Dat zijn winkelwagens … en zoveel meer. Het plooien, bewerken en verchromen van ‘draad’ deed Wanzl uitgroeien tot een one-stop-shop voor winkelinrichting. De onderscheidende troeven van Wanzl? Flexibiliteit en ondersteunend advies, zegt Amélie Ronse, die met haar familie enkele Intermarchés uitbaat.
Met zijn winkelwagens is Wanzl al 80 jaar stevig marktleider. 40 jaar geleden bedacht Wanzl de draadrekken en het bedrijf zette zijn expertise in om een volledig productenaanbod in winkelinrichting te ontwikkelen. De transparantie doet consumenten focussen op de producten. De winkel krijgt ook een lichtere aanblik. “De oorspronkelijke, toen unieke wire tech uit de jaren 1990 kreeg een update met wire tech 100, waarbij de filosofie integraal werd behouden: fijnheid, transparantie en de aandacht op wat van belang is voor uw klanten: de artikelen”, zegt Alex Declerck, algemeen directeur van Wanzl België. Voedingsmiddelen, drogisterij, non-food: door Wanzl ontworpen en gerealiseerde winkels worden gekenmerkt door hun individuele karakter. Het doel? Verleidelijke productpresentaties, overzichtelijke winkels en dus uitnodigende winkelomgevingen waarin klanten graag tijd doorbrengen.
Het toenenemd belang van broodafdelingen creëert nieuwe kansen voor zelfstandige uitbaters van supermarkten. Wanzl heeft een volledig gamma van producten in huis dat van een broodafdeling een aantrekkelijk geheel maakt. “Met wire tech 100 als basis is véél mogelijk”, licht Alex Declerck toe: “Nu is Wanzl niet langer de enige aanbieder van op draad gebaseerde winkelinrichtingen, maar Wanzl blijft het verschil maken met de flexibele ondersteuning.” De start is het samenzitten rond een grondplan, met 2D-afbeeldingen of 3D-renders. “Wij zijn niet louter verkoper van winkelmateriaal, maar geven ook advies en hebben drie interieurontwerpers in dienst, om winkeluitbaters bij te staan bij het uitwerken van nieuwe projecten”, zegt Alex Declerck. “Ook rond kleuren en het gebruik van materialen geven we advies. Voor de toevoeging van opties als glas, verlichting en hout, werken we samen met gespecialiseerde partners. In het ideale geval worden we in een vroeg stadium van een project betrokken, zodat we onze expertise ten volle laten spelen. We kunnen snel reageren, want de productie gebeurt in Europa.”
Elke zelfstandige uitbater van een supermarkt heeft een andere kijk op winkelinrichting, want de grootte, de locatie en het winkelpubliek is telkens anders. Wie succesvol wil zijn als ondernemer, moet interesse hebben voor de meest optimale winkelinrichting. Zoals Amélie Ronse, die met haar familie acht Intermarchés uitbaat en winkel per winkel aan het renoveren is. Het basisconcept is van de hand van Intermarché, Wanzl is de perfecte partner, zo toont de geslaagde renovatie van Intermarché Celles. “Uit hun offerte bleek dat ze de situatie correct inschatten en vervolgens gingen ze snel en concreet aan de slag”, zegt Amélie Ronse. “Elke winkel is anders, er zijn dus altijd accentverschuivingen en het Wanzl-team ter plekke ging daar bijzonder reactief mee aan de slag. Ze hielden ook goed rekening met lichtinval en zo …” Missie geslaagd!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?