iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Retailers krijgen steeds meer af te rekenen met diefstal. Ze gaan daar op verschillende manieren mee om.
Winkeldiefstal is een hardnekkig probleem. Cijfers van de federale politie geven aan dat winkeliers steeds meer aangifte doen van diefstal. In 2022 waren er nog 23.267 gerapporteerde winkeldiefstallen, vorig jaar waren het er 24.021. Voor de pandemie, in 2019, waren het er 22.471. Het werkelijke aantal diefstallen ligt een pak hoger: het grootste deel – naar schatting 90%, volgens Buurtsuper.be – wordt niet gerapporteerd. Of de stijging met het grotere aantal zelfscankassa’s te maken heeft, valt niet uit te maken, al zijn er wel duidelijke aanwijzingen in die richting. Verschillende experts en retailers geven aan dat diefstal tussen 0,5 en 1% van de omzet uitmaakt, afhankelijk van winkel tot winkel. Daarmee hapt het een groot deel uit de winstmarge. “Het kost ons in onze twee winkels ongeveer 1% van onze omzet”, getuigt Renaud Caeymaex, die een AD Delhaize in Eigenbrakel en Evere heeft. “Er is een toename van diefstallen de voorbije jaren, al blijft er natuurlijk wel nog altijd een deel onder de radar. Ik weet niet of klanten er zich altijd bewust van zijn dat het voor ondernemers een grote impact heeft. Wij wapenen ons, onder meer met camera’s. We slagen erin om het aantal diefstallen te verminderen, maar het is niet evident.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?