iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden lijkt ice cream vrij ongeschonden door 2022 te zijn gekomen, en dat heeft alles te maken met het uitzonderlijk goede weer en de talrijke innovaties. Opmerkelijk aangezien de hoge energie- en grondstofprijzen in deze categorie een belangrijke rol spelen.
De afgelopen jaren waren niet gemakkelijk. Na de coronaperiode, waarin we thuis meer ijs consumeerden om onszelf te verwennen, volgde er de oorlog in Oekraïne die de markt opnieuw op zijn kop zette. De gevolgen zijn gekend: gestegen grondstof- en productprijzen, een energiecrisis, inflatiedruk … Ondanks het moeilijke jaar lijkt de ijscategorie er vrij ongeschonden te zijn doorgekomen. Of dat is toch wat een eerste blik op de jaarcijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ (tot eind 2022) ons doet geloven. De categorie kende een mooie groei zowel in volume (+4,9%) als in waarde (+8,2%), vooral gedreven door een prijsstijging van 3,1%. Dat de categorie zo’n goede resultaten neerzette is volgens Delhaize te verklaren door de uitzonderlijk warme zomer en het goede voorjaar dat we in 2022 gekend hebben. “De prachtige zomer heeft het jaar gered voor de ijscategorie”, vult Caroline De Bruycker, international principal manager bij Pietercil Delby’s, dat het merk Häagen-Dazs verdeelt, aan. “We vergelijken natuurlijk een topzomer met een slechte zomer in 2021. Tijdens de andere maanden tekent zich een duidelijke dalende trend af in de volumes. In value wordt dit gecompenseerd door de prijsstijgingen.” Naast het weer zorgden ook de talrijke innovaties ervoor dat de verkoop op peil bleef. “De ijscategorie heeft de afgelopen jaren veel innovatie gekend, met fabrikanten die nieuwe smaken en formaten introduceerden om tegemoet te komen aan de veranderende smaak van de consument. Dit heeft mogelijk geholpen om de verkoop te stimuleren, zelfs in moeilijke marktomstandigheden”, verklaart Sinem Brun, category manager bij Mars.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?