- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Wereldgezondheidsorganisatie heeft een rapport uit waarin ze waarschuwt dat zwaarlijvigheid “epidemische proporties” aanneemt in Europa. De ziekte veroorzaakt 200.000 kankergevallen en 1,2 miljoen doden per jaar.
Voor het eerst in 15 jaar komt de Wereldgezondheidsorganisatie met een rapport over obesiteit en overgewicht. De resultaten zijn weinig bemoedigend. Geen enkel land in Europa is op de juiste weg om het doel te bereiken om de opmars van zwaarlijvigheid tegen te houden en er is globaal zelfs een stijging. In Europa hebben 59% van de volwassenen en 8% van de kinderen jongeren dan vijf overgewicht.
Obesiteit komt nergens anders in de wereld meer voor als in Europa, behalve op het Amerikaanse continent. Obesiteit is gelinkt aan een reeks andere ziekten, zoals musculoskeletaire complicatis, diabetes, hartziekten en verschillende soorten kanker. Het leidt tot vroegtijdige dood en een hoger risico op handicaps. “In enkele Europese landen zal obesiteit naar verwachting de belangrijkste te voorkomen risicofactor worden voor kanker, voor roken.” De landen met het hoogste percentage aan volwassenen met overgewicht zijn respectievelijk Israël, Malta, Turkije en Groot-Brittannië. Iemand die obees is, heeft een Body Mass Index boven 30. Iemand met een BMI van 25 tot 29,9 is zwaarlijvig.
Er zijn meer mannen dan vrouwen die zwaarlijvig of obees zijn, al zijn er meer vrouwen in Europa (24%) dan mannen (22%) die obees zijn. Mensen die obees zijn, werden harder getroffen door de COVID-pandemie volgens het rapport. De pandemie zorgde voor slechtere eetgewoonten en minder beweging. Ook de digtalisering werkt obesiteit in de hand. Het rapport roept politici op om maatregelen te nemen om obesiteit aan te pakken door het invoeren van een suikertaks en subsidies voor gezonde voeding. Ze vragen ook dat de marketing van ongezonde voeding voor kinderen stopt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?