“Heb je plannen om met je webshop de landsgrenzen over te steken? Laat je dan vooral niet ontmoedigen door het juridische aspect.” Dat is de boodschap van onze huisjurist Bart Van den Brande. Op maandag 13 juni geeft hij mee de Gondola Academy-opleiding ‘Export en ondernemen’, waarbij hij schetst hoe je die droom van internationalisering ook effectief laat uitkomen.

“De boodschap die we in deze sessie zullen brengen, is eenvoudig: Ondanks de pogingen vanuit de EU om een eengemaakte markt voor e-commerce te creëren, blijven er toch heel wat valkuilen voor ondernemers die cross border willen verkopen”, schetst Bart Van den Brande. “Dat gegeven ontmoedigt heel wat ondernemers, maar dat is onterecht. Wie goed voorbereid is en doordacht internationaliseert, heeft echt kans op succes. Een goede juridische begeleiding minimaliseert ook de risico's. We proberen in deze sessie zoveel mogelijk praktische info mee te geven aan ondernemers die goed beslagen het ijs op willen. We spreken in mensentaal, toegankelijk en zonder hen te ontmoedigen met eindeloos complexe of lange juridische verplichtingen.”

Nieuwe wetgeving

Door de globalisering en digitalisering van de verkoop van goederen en diensten stijgt de vraag naar een vereenvoudigde BTW-regelgeving voor webshops. Bart laat al even zijn licht schijnen over de nieuwe richtlijnen die sinds vorig jaar zijn ingegaan. “De nieuwe Europese richtlijn over e-commerce is al een grote stap in de goede richting”, vindt Bart. “De nieuwe regels zouden de BTW-heffing op grensoverschrijdende ‘internetverkopen’ van goederen en diensten aan consumenten moeten vereenvoudigen. Men probeert met deze wetswijziging ook gelijke concurrentievoorwaarden voor ondernemingen te garanderen, zowel binnen als buiten de EU.” “De nieuwe wet brengt verschillende aanpassingen met zich mee”, gaat Bart verder. “Ten eerste wordt de BTW in principe geheven in de lidstaat van bestemming en op basis van de daar geldende BTW-tarieven, behalve als je een kleine e-commerce ondernemer bent die onder een omzetdrempel van 10.000 euro per jaar blijft én je slechts in één EU-land gevestigd bent. In dat geval is de BTW verschuldigd aan het EU-land waar het transport begint.”

MOSS en OSS

Sinds enkele jaren bestaat er voor een aantal onlinediensten een zogenaamd ‘Mini One Stop Shop’ of MOSS-systeem, weet Bart nog. “Dat zorgt ervoor dat, zelfs als je buitenlandse BTW moet aanrekenen omdat je de voorziene drempels overschrijdt, je je aangifte nog steeds in je eigen land kan doen. Je moet dan wel een BTW-inschrijving nemen in het betreffende land, maar de aangiftes kunnen dus gewoon in België gebeuren. Dat bestaande beperkte MOSS-systeem wordt uitgebreid tot een algemeen OSS (One Stop Shop)-systeem dat niet meer beperkt is tot leveranciers van elektronische diensten, maar dat ook geldt voor de afstandsverkopen van goederen en diensten. Met de nieuwe wet kunnen alle webshops met andere woorden genieten van dit vereenvoudigde systeem.”

Vroeger waren kleine zendingen met een kleinere waarde dan 22 euro vrijgesteld van BTW. Ook kleine zendingen worden voortaan belast. “Er is altijd BTW verschuldigd op aankopen door consumenten van diensten en goederen die afkomstig zijn van buiten de EU. Als webshopeigenaar kan je dus maar beter de BTW-regels goed kennen en zorgen dat je bedrijf en webshop klaar zijn om rekening te houden met verschillende BTW-regimes. Door het wegvallen van de minimale BTW-drempels, is potentieel élke verkoop via je webshop aan een buitenlandse klant onderworpen aan een andere BTW-voet dan de Belgische. Het is je verantwoordelijkheid als webshopuitbater om ervoor te zorgen dat je telkens de juiste BTW aanrekent. Doe je dat niet dan riskeer je controles en boetes van de lokale BTW-overheden, iets wat we de voorbije jaren bij verschillende van onze cliënten jammer genoeg moesten vaststellen.  De boetes kunnen hoog zijn, wees dus voorbereid”, verzekert Bart.

Cookie based

Consumentenwetgeving verplicht eigenaars van een webshop bovendien om aan consumenten steeds de juiste prijs inclusief BTW te tonen. “Als je je met je webshop richt op klanten uit de ganse EU, moet je er rekening mee houden dat je in functie van de locatie van de klant het juiste BTW-tarief kan tonen”, zegt Bart. “Om dat te kunnen doen moet je de locatie van je bezoeker kunnen bepalen, iets wat meestal cookie based zal gebeuren. De BTW-wetgeving heeft dus impact op het cookiebeleid op je website, want cookies die locaties bepalen zal je wellicht als strikt noodzakelijk kunnen beschouwen. Het alternatief als webshop is dat je slechts één prijs toont, inclusief Belgische BTW, maar dat je zelf de BTW-verschillen achter de schermen verrekent.  Let daar echter mee op. Dat kan jouw product in bepaalde landen duurder maken dan lokale concurrenten en het kan bovendien onverwacht aan je winstmarge vreten”, besluit hij. 

Wie is Bart Van den Brande?

Bart Van den Brande is oprichter van het advocatenkantoor Sirius Legal, gespecialiseerd in BTW-wetgeving, internetrecht, communicatie en reclame, privacyrecht en consumentenbescherming. Hij spreekt en schrijft regelmatig over deze onderwerpen en is met zijn team de vaste partner van SafeShops.be, voor de juridische audits die webshops moeten ondergaan om het SafeShops-kwaliteitslabel te kunnen bekomen.

Meer info?

Bent u benieuwd naar de opleiding ‘E-Commerce Export’ op maandag 13 juni? Schrijf u dan snel in! Naast Bart Van den Brande komen ook Mark Rabsahl, area sales manager bij DHL, en independent in e-commerce Mathieu Vanassche aan bod.

Klik hier!