Visit Brussels
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Visit Brussels
Al vier jaar op een rij organiseert Visit Brussels, de organisatie die verantwoordelijk is voor de promotie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een wedstrijd gewijd aan de garnaalkroket. “Onze restauranthouders varen daar wel bij”, weet Olivier Marette, verantwoordelijke gastronomie bij Visit Brussels.
Het had een wedstrijd voor wafels of friet kunnen worden, maar Visit Brussels, de organisatie die Brussel op de kaart moet zetten, koos vier jaar geleden voor de garnaalkroket. Het concept? Een jury van 10 professionals, bestaande uit journalisten en gerenommeerde chefs, onder leiding van Lionel Rigolet, chef-kok van het met een Michelin-ster bekroonde restaurant Comme chez Soi, test niet minder dan twintig kroketten uit twintig verschillende etablissementen. De juryleden beoordelen de kroketten op smaak, consistentie en uitzicht. “De garnaalkroket is zeer geschikt voor wedstrijden. Ze kan immers ter plekke worden bereid, gebakken en gegeten”, benadrukt Olivier Marette, verantwoordelijke gastronomie bij Visit Brussels.
“Bovendien wordt de garnaalkroket erkend als een Belgische specialiteit en blijkt ze een goede barometer te zijn voor de kwaliteit van een restaurant.” Om op de shortlist van deelnemers aan de wedstrijd te komen, moet de kandidaat een horecazaak, een kantine of een foodtruck uitbaten binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Uiteraard moet hij of zij zijn kroket van A tot Z bereiden in zijn eigen zaak. “Volgens onze bronnen bestaan er in Brussel een honderdtal etablissementen die beweren de echte Belgische keuken te brengen”, voegt Olivier Marette toe. “Tijdens de eerste vier edities hadden we altijd een twintigtal deelnemende restaurants. De eerste twee edities werden gewonnen door Fernand Obb Delicatessen, de laatste twee door Brasseries Georges uit Ukkel.”
Na vier edities en een vijfde in oktober lijkt het doel van de wedstrijd te zijn bereikt. “Het doel om garnalen te promoten en een buzz te creëren rond de vertegenwoordigde restaurants is bereikt”, zegt Olivier Marette. “Het is moeilijk om cijfers te geven in termen van omzetgroei of bezoekersaantallen, maar we kunnen wel zeggen dat de twee winnaars duidelijk aan zichtbaarheid hebben gewonnen. Fernand Obb Delicatessen opende onlangs een tweede vestiging in Stokkel en heeft zelfs een speciale workshop garnaalkroketten. Wat Brasseries Georges betreft, ook al is het een instituut, weet ik dat ze een nieuwe klantenkring hebben gekregen dankzij hun eerste prijs in de wedstrijd. De winnaar krijgt duidelijk de meeste aandacht.”
Wist je dat ook de stad Oostende een garnaalkrokettenfestival organiseert? De vierde editie van dit culinaire evenement vindt plaats eind 2024. Het doel is om zowel Oostendenaren als toeristen de kans te geven om de beste kroketten uit te proberen in een grote gastronomische zaal. Daarnaast beoordeelt een jury van professionals en amateurs de garnaalkroketten van de deelnemende restaurants. Aan het eind van het festival wordt een top 3 bekendgemaakt.
Dit artikel komt uit de maart editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?