- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Dat de Spaanse retailer Dia het moeilijk had in Frankrijk kon u hier enkele maanden geleden al lezen. De groep heeft daarom nu beslist om zich terug te trekken uit de Franse markt, en zijn 865 winkels te koop te stellen. Vooral Carrefour en Casino lijken Dia Frankrijk te willen overnemen.
Dia positioneert zich als hard discounter en dat is een markt die het momenteel, in tegenstelling tot wat we in België zien, allesbehalve goed doet in Frankrijk. Dia zou zelfs een verlies van 18 miljoen euro moeten slikken hebben in 2013 in Frankrijk. Op groepsniveau is Dia wel gezond, met een omzetgroei van 7,2% het afgelopen jaar en een beurswaarde die de afgelopen drie jaar verdubbeld is tot 4 miljard euro. Maar waarom zou een concurrent dan geïnteresseerd om de Franse verlieslatende tak over te nemen? In de eerste plaats voor het uitgebreide park van meer dan 800 winkels, dat voor de overnemer een grote organische groei zal betekenen.
De naam die het vaakst genoemd wordt is die van Carrefour. Ironisch, gezien de Carrefour Groep tot 2011 nog was van Dia, toen het nog Ed noemde. Een nieuwe overname zou Carrefour de kans bieden om meer evenwicht te brengen in hun winkelpark. Het aandeel supermarkten en buurtwinkels zou zo immers groter worden ten op zichte van de hypermarkten. Bovendien heeft Dia een sterk vertegenwoordigd in Parijs, een regio waar Carrefour graag zijn aanwezigheid wil versterken.
Maar ook grote rivaal Casino is een potentieel kandidaat-overnemer. De groep zou met de overname bijvoorbeeld zijn discountketen Leader Price kunnen versterken om de grootste discounter van Frankrijk te worden.
Er zijn ook geruchten dat Colruyt interesse heeft in Dia, maar hoe geloofwaardig zijn die? Volgens ons is de kans klein dat Colruyt Dia zal kopen, tenzij het winkelpark verdeeld en in stukken verkocht wordt. In dat geval zou Colruyt zich kunnen concentreren op Franche-Comté en de regio rond Parijs. Al lijkt het weinig waarschijnlijk dat de groep Dia voor zo’n piste zal kiezen. Bovendien heeft de woordvoerder van Colruyt de geruchten al ontkend, en benadrukt dat Colruyt een groeilogica van constructie volgt en niet van overname.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?