Vorig jaar wist The Belgian Chocolate House de befaamde Mercuriusprijs nog in de wacht te slepen. Die award, uitgereikt door handelsfederatie Comeos, zet al 30 jaar lang de meest innovatieve winkelconcepten in de bloemetjes. Ook dit jaar strijden 10 laureaten voor het winkelconcept van het jaar.

Traditiegetrouw lanceerde Comeos in het voorjaar een oproep naar alle handelaars om hun dossier in te dienen voor de Mercuriusprijs. 23 kandidaten gaven hieraan gehoor: grote ketens, maar evengoed kleine zelfstandige winkels. Sterke ondernemers, initiatieven met groeipotentieel en gewaagde innovaties.

"Een Grand Cru jaar"

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts selecteerde en bezocht de voorbije maanden anoniem de 10 laureaten. Juryvoorzitter is Gino Van Ossel,  Professor aan de Vlerick Business School:  “De retailsector heeft nood aan creativiteit en ondernemerschap om zich aan te passen aan snel de veranderende wereld. De kandidaten voor de Mercuriusprijs zijn gelukkig het levende bewijs dat de handel in dit land heel innovatief is. Dat geldt zowel voor de grote als voor de kleinere bedrijven, zowel voor de Belgische als voor de internationale spelers, en voor de retailers en de horecabedrijven. Het was voor de jury dan ook geen gemakkelijke opdracht om uit de vele kandidaten slechts 10 genomineerden te selecteren. Ik durf gerust te spreken van een Grand Cru jaar.”

En de finalisten zijn...

Elektro Van Assche

In deze elektro winkel in Zingem ontmoeten mensen en producten elkaar in een trendsettend kader. Beleving, workshops en persoonlijke touch brengen klanten op een aangename manier in aanraking met de nieuwste producten.

Delhaize

Een supermarkt die zijn eigen groenten op zijn dak laat groeien... Een kortere keten kan dus niet! Dit is het principe van "urban farm" of “dakmoestuin” dat Delhaize Boondael in oktober 2017 heeft gelanceerd.

Chez Claire

Kwalitatief zondigen met éclairs & champagne. De éclair, het patéke van onze grootmoeders, maakt in 2018 een comeback om u tegen te zeggen. New & improved. Move over, macaron.

Shop for geek

De allereerste speciaalketen voor merchandising-artikelen. Fans van Disney, Comics, Marvel, Star Wars, Netflix-klassiekers en de bekendste film- en TV serie licenties kunnen hier hun hart ophalen.

Aldi

De Aldi van de toekomst”, met meer winkelcomfort, een grotere focus op vers, een moderne en aangename inrichting en een logische artikelpresentatie.

De Smidse

Een overdekte markt voor ambachtelijke voedingsproducten van topkwaliteit in een historisch industrieel pand in Leuven centrum.

Chambelland

De eerste 100% glutenvrije bakkerij in België. Een paradijs voor elke (glutenintolerante) patisserie- en broodliefhebber.

Balls & Glory

Mono dish restaurant Balls & Glory maakt naar eigen zeggen “dé beste gehaktballen van de wereld”, & serveren & verkopen die in een eigentijdse, urban-huiselijke omgeving.

Hema

De nieuwe Hema wordt opgedeeld in “werelden”, waarin de klanten zich gemakkelijker een weg kunnen banen. In “The Next Generation Store” in Antwerpen vinden ze ook een vernieuwde restaurant en trendy beautycorner.

Thuiszorgwinkel

De Thuiszorgwinkel biedt oplossingen voor de meest dringende zorgsituaties. Het vernieuwde concept focust zich op de klant, aan de hand van productenzones, testtafels, servicepunten of discrete cockpits.