- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tijdens de eindejaarsfeesten zijn bubbels, kaviaar, stras en glitter meestal van de partij. Voor de meeste consumenten gaat het om diepgewortelde tradities, al zouden die nu wel een beetje kunnen veranderen. Zal de inflatie het halen van onze gewoonten of blijven luxueuze eindejaarsproducten een van de laatste heilige huisjes die we niet zomaar willen opgeven?
Gezien de huidige omstandigheden zijn veranderingen wel op hun plaats: we moeten ofwel de broekriem aanhalen of anders ons budget verhogen. In beide gevallen laat de inflatie zich overduidelijk voelen, vooral ook bij de aankoop van levensmiddelen. Aan de vooravond van de eindejaarsfeesten moeten we ons dus terecht de vraag stellen of de luxe van eindejaarsproducten bestand zal zijn tegen de stijgende levensduurte, of gaat het hier om een van de laatste dingen die de consument niet wil opgeven? Ook de retailers hebben zich over die vraag gebogen, en daar zijn de vooruitzichten vrij optimistisch, ook al wijzen sommige veranderingen er al op dat de consument zich aanpast aan de stijgende prijzen. “Sinds enkele maanden merken wij dat de huidige situatie vooral invloed heeft op de verkoop van wijn. Er worden veel meer flessen verkocht in de prijsklasse tussen 3 en 5 euro en onder 10 euro, terwijl dat vroeger veel minder het geval was”, stelt Karima Ghozzi van Delhaize.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?